Skip to main content

Paryż, jak wiele dużych miast jest wręcz otoczony obwodnicami. Najbardziej znaną jest 35 kilometrowa Boulevard Peripherique zbudowana w 1973 roku. Jej budowa była spowodowana oczywistymi korzyściami w usprawnieniu przejazdów przez stolicę jednak w obliczu dzisiejszych zagrożeń okazuje się, że jest ona głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza w mieście. Co więcej jest ze względu na swoją popularność jest jedną z głośniejszych ulic co również odbija się negatywnie na zdrowiu mieszkańców przedmieść przez które biegnie. 

Na problem obwodnicy nie pozostaje obojętna Anne Hidalgo, wybrana niedawno na kolejną kadencję burmistrz Paryża. Już w zeszłym roku powstał pomysł ograniczenia Boulevard Peripherique i jej przebudowy z drogi szybkiego ruchu na pełną drzew arterię.  Teraz jednak plany zostały dopracowane wraz z wypuszczeniem przez Hidalgo i Davida Belliarda (jej zastępcę wywodzącego się z francuskiej partii zielonej) “Manifestu dla Paryża”, który zawiera kilka projektów łączących ekologię z życiem społecznym. Mowa tu przede wszystkim o pomyśle ograniczenia prędkości do 30 km/h na terenie centrum Paryża, utrzymaniu na stałe dodatkowych deptaków i ścieżek rowerowych, które zostały stworzone podczas pandemii. Poważne zmiany są planowane również względem obwodnicy – prędkość na niej ma ulec zmniejszeniu do 50 km/h a także ma zostać wydzielony pas na transport publiczny, samochody z zajętą maksymalną liczbą miejsc oraz pojazdy bezemisyjne. Co więcej Davida Belliard zapowiedział zasadzenie 100 tysięcy drzew na obwodnicy już w niedalekiej przyszłości. 

Tak jak pas zarezerwowany dla komunikacji publicznej nikogo nie szokuje tak drastyczne ograniczenie prędkości na drodze szybkiego ruchu jest bardzo kontrowersyjne. Mieszkańcy, w szczególności przedmieść głośno mówią o swoich obawach związanych z nowymi restrykcjami i z tym, że obwodnica przestanie usprawniać ich dojazd do miasta. Szczególnie w obecnie panującej sytuacji gdzie mieszkańcy Paryża i jego okolic z duża rezerwą podchodzą do komunikacji miejskiej. Jednak przy tak ważnych decyzjach należy nie tylko kierować się wygodą dojazdu do pracy, a przede wszystkim skutkami zdrowotnymi jakie powstaną w wyniku wieloletniego wystawienia na tak ogromne zanieczyszczenia jakie generuje obwodnica.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny