Skip to main content

W normalnych czasach, w Londynie jeździło się metrem i autobusami. Co prawda ok. jednej trzeciej
przejazdów przypadało na samochody, ale komunikacja publiczna przeważała z udziałem dwóch
piątych w łącznej liczbie przejazdów. Covid-19 gwałtownie to zmienił. 18 maja, jak podaje The
Economist liczba pasażerów w londyńskim metrze stanowiła zaledwie 8% ich liczby sprzed roku.
Ludzie wprawdzie mniej przemieszczają się w ogóle, ale też wiele osób, w obawie przed wirusem,
wybrało samochody. Gdyby trend ten miał się utrzymać, miasto, które na razie powoli wraca do
życia, szybko zatonęłoby w smogu, nie mówiąc już o korkach. Aby zapobiec takiemu scenariuszowi,
Londyn, próbuje zachęcić do poruszania się piechotą lub korzystania z rowerów zamiast
samochodów.

Corporation of London, która zarządza finansowa częścią brytyjskiej stolicy proponuje przekształcenie części ulic w drogi jednokierunkowe, by zyskaną w ten sposób powierzchnie oddać pieszym i rowerzystom. Z części ulic samochody i autobusy mają w ciągu dnia (w godz. 7-19) zniknąć zupełnie. Ruch samochodowy ma zostać całkowicie wycofany z mostów London Bridge i Waterloo Bridge. Ulica Camden High Street aż roi się od barierek i słupków ograniczających przestrzeń do parkowania samochodów na rzecz pieszych. Ścieżki rowerowe pojawiły się na takich arteriach komunikacyjnych, jak Park Lane i Euston Road. Przeciwnicy tych zmian boją się, że raz – w warunkach kryzysu – oddana przestrzeń okaże się bezpowrotnie utracona dla samochodów. Wielu uważa, że pandemia została po prostu wykorzystana jako pretekst do limitowania ruchu samochodowego.

Rowerzyści i ekolodzy mają poczucie, że pretekst, czy nie – chodzi o słuszną sprawę. Dotychczasowa rozbudowa ścieżek rowerowych doprowadziła do tego, że po Londynie jeździ mniej więcej dwa razy tyle rowerów, co w 2000 r. A to wciąż tylko 3% wszystkich przejazdów.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Zielone uliczki pod pergolami

Amerykańscy nafciarze hojni dla obcych rządów

Płacimy drożej za upalne lato

Brytyjczycy błyskawicznie wygasili węglowe piece

Budynki zero waste

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing