Skip to main content

Wygląda na to, że w ciągu 13 najbliższych lat, Mediolan będzie miał największą w Europie sieć chronionych tras rowerowych. Szacowany na 250 mln euro projekt, o nazwie Cambio Biciplan, przyjęty został przez  władze miasta w listopadzie ubiegłego roku, a pierwsze duże trasy maja powstać do lata. Cambio Biciplan ma połączyć centrum miasta z przedmieściami i pobliskimi terenami wiejskimi. Po ukończeniu  w 2035 r., sieć ma obejmować aż 750 km wydzielonych ścieżek. Rejon wokół Mediolanu ma jeden z najgorszych w Europie wskaźników zanieczyszczenia powietrza. Tylko pobliski Turyn ma we Włoszech gorsze powietrze.

To skutek zarówno gęstego zaludnienia, jak i uprzemysłowienia oraz intensywnego ruchu samochodowego, od którego mediolańczycy byli dotychczas niemal całkowicie zależni. Według badania zleconego przez urząd miasta, mieszanina zawieszonych w powietrzu cząsteczek PM10  oraz zawartego w nim podtlenku azotu aż w połowie pochodzi ze spalin samochodowych. Dlatego już w 2008 r. wprowadzono opłaty za wjazd do centrum miasta, a w 2014 r. zakazano w dużej jego części ruchu samochodów z napędem dieslowym. W 2020 r. pojawiały się okresowe zakazy ruchu w okresach szczególnego natężenia zanieczyszczeń. 

Kolejny przełom przyniosła pandemia, gdy 35 km ulic zamieniono na ścieżki rowerowe i przestrzeń dla pieszych, by mogli więcej czasu spędzać na powietrzu. Ułatwiło to znacznie poruszanie się po mieście na rowerze, ale nadal rowerzyści mogli korzystać z udogodnień tylko w niektórych miejscach, znienacka wpadając między pędzące samochody. Mediolan chce zachęcać do rowerów, płacąc za jeżdżenie nimi do pracy

Cambio Biciplan ma udostępnić ścieżki mieszkańcom całego Mediolanu. Aż 80% domów znajdzie się w odległości nie większej niż 1 km, od w pełni chronionej trasy rowerowej. Przypominająca pajęczynę sieć będzie zorganizowana wokół pięciu koncentrycznych rowerowych obwodnic rozchodzących się od centrum miasta, co odpowiada planowi Mediolanu pierwotnie opartemu na sieci koncentrycznych kanałów, obecnie w większości zasypanych. Obwodnice zostaną poprzecinane 16 trasami, tworzącymi na planie coś w rodzaju szprych koła i łączącymi centrum z peryferiami. Dzięki wielości możliwych połączeń, część z nich zyska status „dróg ekspresowych, przeznaczonych do szybkiego ruchu

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

ESG zmienia polski biznes

Paryż będzie cały dla rowerów

9 kroków do lepszego świata

Klopsiki dla natury