Skip to main content

Od 2030 r. wszystkie nowe autobusy miejskie w UE powinny być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. To postulat Komisji Europejskiej, która wzywa do przyspieszenia elektryfikacji transportu drogowego, zwłaszcza w odniesieniu do pojazdów użytkowych.

14 lutego KE zaproponowała nowe przepisy dotyczące pojazdów ciężkich (HDV), takich jak ciężarówki, autobusy miejskie i dalekobieżne. Wzywa w nich do szybkiego wycofania wszystkich pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi w tych kategoriach i redukcji emisji o 90 proc. do roku 2040 roku. Łącznie odpowiadają one za około 6 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE i za 25 proc. wszystkich emisji z transportu drogowego.

Liczby te są znacznie wyższe w miastach, dlatego autobusy spalinowe do końca tej dekady nie powinny być już kupowane przez europejskie miasta. W przypadku autokarów i ciężarówek zmiany następowałyby stopniowo – 45 proc. limit dla pojazdów spalinowych od 2030 roku, 65 proc. w 2035 roku i 90 proc do 2040 roku. Aby ułatwić rozwój elektromobilności długodystansowej, KE zaproponowała też rozporządzenie w sprawie infrastruktury do ładowania, które zakłada tworzenie stacji ładowania elektrycznego co 60 kilometrów i jednej stacji tankowania wodoru co 150 kilometrów.

Cele są ambitne, ale jednocześnie dla niektórych mogą okazać się trudne do wdrożenia. W Polsce elektryfikacja transportu miejskiego ruszyła dość wcześnie i pod tym względem jesteśmy w europejskiej czołówce. Mamy przy tym własne cele dotyczące udziału czystych pojazdów we flocie poszczególnych miast (do 30 proc. w 2028 roku). Cele KE są więc w naszym zasięgu. Już dziś pojawiają się obawy, że wiele uboższych miast od 2030 roku po prostu wstrzyma się z zakupami nowych pojazdów na kilka lat. Zwłaszcza gdy chwilę wcześniej uzupełni swoje floty o autobusy spalinowe, które do 2029 roku można będzie kupować bez ograniczeń.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny

Bezpieczne przejście dla pum

Szybowce przyszłością lotnictwa

Elektroliza dobra na wszystko