Skip to main content

Ile CO2 ważą nasze zakupy?

Są już proste narzędzia do opomiarowania jak duży ślad węglowy zostawiamy na zakupach – ile emisji CO2 niesie ze sobą każdy produkt. Opracował je szwedzki startup Doconomy i stara się o jak najszybsze upowszechnienie tego kalkulatora. W jego zasięgu znalazło się już 360 mln konsumentów.

To jedno z najciekawszych przedsięwzięć, o czym świadczy chociażby fakt, że Doconomy wylądowało w czołówce tegorocznego rankingu najbardziej innowacyjnych firm świata przygotowanego przez magazyn Fast Company. Od początku celem było jak najbardziej precyzyjne opomiarowanie śladu węglowego, a prowadzone jest w czterech obszarach:
– po pierwsze stylu życia, czyli naszego indywidualnego wpływu na środowisko związanego z nawykami i codziennym działaniem,
– po drugie jak wszelkie transakcje finansowe – w tym właśnie nasze zakupy – pośrednio przyczyniają się nie tylko do emisji CO2, ale także zużycia wody (bezuje to w oparciu o tzw. Åland Index),
– po trzecie wyliczenie jak duża emisja CO2 towarzyszy działalności poszczególnych firm,    
– po czwarte jak mocno poszczególne produkty odciskają się na środowisku – to najnowszy projekt, 2030 Calculator, który upraszcza proces obliczania śladu węglowego wytwarzanych produktów w kilkunastu kategoriach produktów.

I to właśnie proste w użyciu kalkulatory stały się znakiem rozpoznawczym Doconomy. Najpierw pojawił się Lifestyle Calculator, który umożliwia użytkownikom szybką ocenę tego, jak ich codzienne wybory – to jakie ubrania się kupuje, jakimi środkami transportu podróżuje, itd. – wpływają na środowisko. Obliczenia wykonuje w ciągu 10 minut i ma być narzędziem, które pomaga dokonywać świadomych zmian naszego stylu życia pod kątem jego wpływu na środowisko. 2030 Calculator to już bardziej złożone narzędzie przeznaczone bardziej raczej dla firm, które wprowadzają na rynek konkretne produkty. Opisując je poprzez surowce, z których zostały zrobione, otrzymujemy wynik pełnej emisji CO2 w podziale na zużyte materiały, energię, pakowanie i transport. 
Doconomy łączy przy tym poszczególne obszary działania sprawiając, że funkcjonalność jego rozwiązań robi się naprawdę duża. W ten sposób system transakcji można powiązać z obliczeniami kalkulatora i przy każdych zakupach – dokonywanych kartą lub jednym z interenetowych systemów rozliczeń – my jako konsumenci dowiadujemy się nie tylko ile to kosztuje nas, ale także środowisko. I to właśnie stałe poszerzanie współpracy z firmami płatnicznymi sprawia, że w zasięgu rozwiązań Doconomy znalazło się już 360 mln klientów.     

/Fot: PxHere//

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Bolesne lekcje segregacji śmieci

Rowery „minibusy” z małymi pasażerami

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej