Skip to main content

Ponad trzy czwarte mieszkańców Europy (dokładnie 76 proc.) popiera zaostrzenie unijnych przepisów dotyczących zanieczyszczenia powietrza, które mają obowiązywać producentów aut. Badanie na zlecenie Transport & Environment przeprowadził YouGov w siedmiu krajach UE, w tym w Polsce.

Europejczycy są też gotowi płacić więcej za bardziej sprzyjające środowisku samochody. 65 proc. z nich zapewnia, że akceptowalny, dodatkowy koszt to 500 euro. Idzie to w parze z obliczeniami samej Komisji Europejskiej, szacującej, że takie wzmocnienie aut pod względem ekologii działania kosztowałoby do 100 do 500 euro na samochód. W tym miejscu pojawia się jednak rozbieżność ze stanowiskiem samych producentów aut, którzy uważają że nowe wymogi uderzą w ich marże.

„Przemysł samochodowy twierdzi, że cięcie emisji pojazdu jest zbyt drogie, gdy w rzeczywistości będzie kosztować mniej niż lakierowanie samochodu. Społeczeństwo chce jak najczystszych samochodów, a deklarując, że jest gotowe dopłacić sprawdza blef producentów samochodów”, mówi Fabian Sperka, menedżer ds. polityki motoryzacyjnej w T&E.

W całym pakiecie zmian jakie szykuje Komisja Europejska ma się też pojawić nowy system pomiaru emisji spalin, tak aby odpowiadał rzezczywistej eksploatacji samochodów, głównie miejskich, gdzie cykl jazdy na zatłoczonych ulicach – ciągłego ruszania i stawania – jest daleki od warunków idealnych. W kwietniu Komisja UE ma zaproponować też nowe przepisy „Euro 7„, które określą limity prawne dla prawie 100 milionów samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, które będą sprzedawane w Europie po 2025 r.  

/Fot: Slaunger//

    


 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.