Skip to main content

Ponad trzy czwarte mieszkańców Europy (dokładnie 76 proc.) popiera zaostrzenie unijnych przepisów dotyczących zanieczyszczenia powietrza, które mają obowiązywać producentów aut. Badanie na zlecenie Transport & Environment przeprowadził YouGov w siedmiu krajach UE, w tym w Polsce.

Europejczycy są też gotowi płacić więcej za bardziej sprzyjające środowisku samochody. 65 proc. z nich zapewnia, że akceptowalny, dodatkowy koszt to 500 euro. Idzie to w parze z obliczeniami samej Komisji Europejskiej, szacującej, że takie wzmocnienie aut pod względem ekologii działania kosztowałoby do 100 do 500 euro na samochód. W tym miejscu pojawia się jednak rozbieżność ze stanowiskiem samych producentów aut, którzy uważają że nowe wymogi uderzą w ich marże.

„Przemysł samochodowy twierdzi, że cięcie emisji pojazdu jest zbyt drogie, gdy w rzeczywistości będzie kosztować mniej niż lakierowanie samochodu. Społeczeństwo chce jak najczystszych samochodów, a deklarując, że jest gotowe dopłacić sprawdza blef producentów samochodów”, mówi Fabian Sperka, menedżer ds. polityki motoryzacyjnej w T&E.

W całym pakiecie zmian jakie szykuje Komisja Europejska ma się też pojawić nowy system pomiaru emisji spalin, tak aby odpowiadał rzezczywistej eksploatacji samochodów, głównie miejskich, gdzie cykl jazdy na zatłoczonych ulicach – ciągłego ruszania i stawania – jest daleki od warunków idealnych. W kwietniu Komisja UE ma zaproponować też nowe przepisy „Euro 7„, które określą limity prawne dla prawie 100 milionów samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, które będą sprzedawane w Europie po 2025 r.  

/Fot: Slaunger//

    


 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Zielone uliczki pod pergolami

Amerykańscy nafciarze hojni dla obcych rządów

Płacimy drożej za upalne lato

Brytyjczycy błyskawicznie wygasili węglowe piece

Budynki zero waste

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing