Skip to main content

Nawet kiedy temperatura spada poniżej 15 stopni poniżej zera, na zachodnim krańcu Toronto, obok historycznego Fort York można spotkać ćwiczących przeplatanki łyżwiarzy. A jeszcze dwa lata temu była to zapomniana przestrzeń pod wiaduktem miejskiej obwodnicy Gardiner Expressway. Dziś tętni tu życie.

Transformacja tej przestrzeni zaczęła się od rozmowy telefonicznej w kwietniu 2015 r., kiedy architektka i kanadyjska filantropka Judy Matthews zadzwoniła do swojego przyjaciela i znanego urbanisty, Kena Greenberga. Ona i jej mąż Wil, były bankier inwestycyjny byli zainteresowani sfinansowaniem projektu, który przekształciłby ten teren w nowoczesną przestrzeń publicznej,

Wcześniej wspierali finansowo przebudowę St. George Street na kampusie University of Toronto oraz stworzenie nowoczesnego nabrzeża Toronto Music Garden. Jej rodzina też wcześniej miała zasługi dla miasta, jej pradziadek E.J. Lennox zaprojektował wiele znanych budynków historycznych w Toronto, w tym Stary Ratusz i neogotycki zamek Casa Loma. Judy Matthews uważała, że miasto boryka się z ogromną eksplozją ludzi przybywających do centrum, którzy potrzebuje otwartych przestrzeni publicznej i udogodnień społecznych. Chciała pomóc w rozwijaniu i wspieraniu miejsca, którym wszyscy mogliby się dzielić.

Trasa Gardiner Expessway powstała na przełomie latach 50’ i 60’. Większość jej odcinków wiodła przez tereny przemysłowe, a wiadukt został zbudowany w miejscu gdzie miała łączyć z biegnącą z północy na południe autostradą. Teren był pustkowiem do wielkiego boomu mieszkaniowego w 2000 roku. W odległości spaceru od Bentway powstały osiedla w których zamieszkało 77 tys. ludzi, głównie w wysokich budynkach w CityPlace, Liberty Village, King West czy Harbourfront. Napływ ludzi zwiększył zapotrzebowanie na przestrzenie publiczne

Tymczasem Matthews zachwyciła się możliwościami przestrzeni pod Gardiner Expessway, która miała 14,5 m wysokości (co odpowiada pięciopiętrowemu budynkowi), 24 metry szerokości i niezłą falistą formę. Na jej zlecenie Greenberg wspólnie z studiem Public Work zaprojektowali hybrydową przestrzeń publiczną: składająca z wielofunkcyjnego szlaku, części plenerowej oraz lodowiska. Gigantyczne betonowe słupy pod wiaduktem konstrukcjami dzielą przestrzeń na 55 sekcji, która powoli jest zagospodarowywana. Na zachodnim krańcu przy Strachan Avenue powstanie amfiteatr, który będzie mógł używany jako kino plenerowe lub sala koncertowa. Na razie w styczniu do użytku oddane zostało lodowisko.

Na jego uroczystą inaugurację w styczniu przybyło tysiące osób, były występy muzyczne i imprezy łyżwiarskie zorganizowane przez burmistrza. Bentway jest dobrze usytuowane by w przyszłości połączyć się z innymi budowanymi w Toronto przestrzeniami rekreacyjnymi. Na wschodnim krańcu powstaje The Mouth of the Creek Park, a nowy most dla pieszych i rowerzystów połączyć ma je połączyć z dawnymi terenach przemysłowymi, gdzie budowane są nowe parki. Największy z nich to Rail Deck Park, warty miliard dolarów park mający pokryć dużej część linii kolejowej w pobliżu Union Station, w sposób podobny do Millennium Park w Chicago

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Ptak oceanu rozwija skrzydła i żegluje

Spowolnić rowery elektryczne

Sodowy beton pochłania CO2

Drzewa jako budowniczy

Rowerowe taksówki w Paryżu

Hiszpania walczy z suszą