Skip to main content

To pytanie postanowili sobie zadać naukowcy z Uniwersytetu Amsterdamskiego oraz Urban Cycling Institute. Dokładnie chodziło o to, dlaczego stale rośnie popularność połączenia dwóch środków transportu: roweru oraz pociągu. Czy takie łączone sposoby poruszania się zastępują podróże samochodowe czy są przede wszystkim przedłużeniem istniejących praktyk w zakresie podróży pociągiem i jazdy na rowerze?

W swoim badaniu zajęli się jednak nie samym Amsterdamem, ale tym w jaki sposób przemieszczają się mieszkańcy w rejonie Randstad. „Zgodnie z podejściem opartym na „biografii mobilności„, nasze badanie stara się zidentyfikować czynniki wyzwalające lub „kluczowe zdarzenia”, które prowadzą do upowszechnienia się roweru i pociągu, oraz zbadać ich związek z istniejącymi zachowaniami podróżniczymi”, podjęli naukowcy i przeprowadzili badania ankietowe wśród osób, które zaczęły regularnie dojeżdżać do pracy rowerem-pociągiem.

Przede wszystkim wyszło na to, że podobny odsetek respondentów zaczyna dojeżdżać do pracy tym łączonym środkiem transportu, aby zastąpić jazdę samochodem i transport publiczny, a przeważają ci, którzy wcześniej regularnie korzystali już z rowerów. 

Częstotliwość korzystania z innych środków transportu przed wyborem roweru-pociągu

Innym ciekawym aspektem jest to, że zazwyczaj coś musiało się zmienić w układzie przemieszczania się Holendrów: tylko w niektórych przypadkach ludzie przestawiali się na pociąg-rower podczas dotychczasowej podróży do pracy, a większość respondentów zaczęła korzystać z tej formy transportu po zmianie miejsca pracy lub zamieszkania. Mamy do tego cały szereg bardzo pragmatycznych argumentów za tym, aby nie korzystać z samochodu, najczęściej wymieniane to – korki uliczne, brak miejsc do parkowania i niższy koszt – a dopiero na czwartym miejscu pojawia się kwestia bardziej zrównoważonego środka transportu.

Główne powody korzystania z roweru-pociągu, zamiast samochodu

„Podsumowując, nasze odkrycia sugerują, że większość ludzi nie zaczyna dojeżdżać do pracy rowerem – pociągiem ze względu na szczególne preferencje, ale tylko dlatego, że uważają, że jest to najlepsza dostępna opcja. Niemniej jednak duży odsetek respondentów posiadających dostęp do samochodu sugeruje, że system rowerowo-pociągowy może stanowić atrakcyjną alternatywę dla mobilności międzymiastowej opartej na samochodach.”, podkreślają autorzy badaniia.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing

Stacje paliw przyszłości

CO2 trzeba potraktować jak surowiec

Second hand walczy z Fast Fashion

Chodniki pijące deszcz