Skip to main content

Czemu rowery nie miałby być z drewna?

Stal, aluminium, kompozyty – to materiały konstrukcyjne rowerów do których już się przyzwyczailiśmy. Drewno czy bambus to jednak coś całkiem innego. A i z nich coraz częściej tworzy się nie tylko ramy, ale i koła rowerowe. Nie wszystkie są zaprojektowane z myślą o komfortowej jeździe. Niemniej takie maszyny są trwałe i niezwykłe, a bywa też że bardzo estetyczne.

O bambusowych rowerach już pisaliśmy – są lekkie i wytrzymała, a produkuje się je nawet w Polsce. W szerokim świecie znacznie popularniejsze są jednak rowery drewniane, o to kilka sztandarowych przykładów:

Jano
To pomysł austriackiego projektanta Rolanda Kaufmanna. W przypadku Jano drewno nie jest jedynym materiałem konstrukcyjnym – w większym stopniu zostało użyte w postaci forniru do obłożenia metalowej ramy roweru. W ten sposób Kaufmana wzmocnił konstrukcję, bez konieczności jej pogrubiania. Generalnie jest to projekt nastawiony na osiągnięcie efektu stylistycznego.

WOOD.b
To rower autorstwa pasjonatów rowerów z francuskiej firmy BSG Bikes. Swój projekt traktują bardziej na serio niż projektant z Austrii. Wprowadzili go na rynek, finansując przedsięwzięcie na crowdsourcingowy portalu Indiegogo. W przypadku ich maszyny drewniana jest trójkątna rama, do której dokręcone są metalowe elementy. WOOD.b został przygotowany w czterech wersjach, ale żadna z nich nie jest tania – od 3,2 tys. do 4,2 tys. euro.

AERO
Ten rower ma wyjątkową linię i tu drewno odgrywa znacznie większą rolę. Pomysł autorstwa dwóch niemiecki zespołów projektowych – Martino Hutza oraz Atanas Zheleva i Mariy Korolovej – nie został jednak pomyślany z myślą o rowerzystach. AERO ma być raczej swego rodzaju poligonem doświadczalnym. Projektanci chcą na nim testować jak elastyczne i wytrzymałe może być drewno. Rower poddawany bardzo niesymetrycznym przeciążeniom przez co oferuje wyjątkowe warunki testowe. Sama rama także została zaprojektowana w sposób szczególny. Składa się z cieniutkich warstw brzozy klejonych z sobą w rodzaj pasków – w ten sposób rower zachowując lekkość zyskał na elastyczności i wytrzymałości.

SplinterBike
To rower wykonany w całości z drewna. Drewniana jest nie tylko konstrukcja (podobnie jak w przypadku AERO wykonana z brzozowej skleiki), ale także osprzęt. Hamulce np. zostały wykonane z wyjątkowo wytrzymałego egzotycznego drzewa Azobe. Najwięcej trudności sprawił konstrukcja łańcucha. SplinterBike nie jest jednak wyłącznie rowerem na pokaz – jego autorzy bili na nim rekordy prędkości sięgające 50 km/h i są przekonanie, że w swojej kategorii, pod tym względem nie mają konkurentów.

null

Najpopularniejsze teksty

Wszystkie twarze greenwashingu

Nocne pociągi coraz bardziej się rozpędzają

Wiatraki wirujące na falach

Chodniki pijące deszcz

Śmieciarki na dwóch kółkach

Krowy bardziej odporne na upał