Skip to main content

Czemu rowery nie miałby być z drewna?

Stal, aluminium, kompozyty – to materiały konstrukcyjne rowerów do których już się przyzwyczailiśmy. Drewno czy bambus to jednak coś całkiem innego. A i z nich coraz częściej tworzy się nie tylko ramy, ale i koła rowerowe. Nie wszystkie są zaprojektowane z myślą o komfortowej jeździe. Niemniej takie maszyny są trwałe i niezwykłe, a bywa też że bardzo estetyczne.

O bambusowych rowerach już pisaliśmy – są lekkie i wytrzymała, a produkuje się je nawet w Polsce. W szerokim świecie znacznie popularniejsze są jednak rowery drewniane, o to kilka sztandarowych przykładów:

Jano
To pomysł austriackiego projektanta Rolanda Kaufmanna. W przypadku Jano drewno nie jest jedynym materiałem konstrukcyjnym – w większym stopniu zostało użyte w postaci forniru do obłożenia metalowej ramy roweru. W ten sposób Kaufmana wzmocnił konstrukcję, bez konieczności jej pogrubiania. Generalnie jest to projekt nastawiony na osiągnięcie efektu stylistycznego.

WOOD.b
To rower autorstwa pasjonatów rowerów z francuskiej firmy BSG Bikes. Swój projekt traktują bardziej na serio niż projektant z Austrii. Wprowadzili go na rynek, finansując przedsięwzięcie na crowdsourcingowy portalu Indiegogo. W przypadku ich maszyny drewniana jest trójkątna rama, do której dokręcone są metalowe elementy. WOOD.b został przygotowany w czterech wersjach, ale żadna z nich nie jest tania – od 3,2 tys. do 4,2 tys. euro.

AERO
Ten rower ma wyjątkową linię i tu drewno odgrywa znacznie większą rolę. Pomysł autorstwa dwóch niemiecki zespołów projektowych – Martino Hutza oraz Atanas Zheleva i Mariy Korolovej – nie został jednak pomyślany z myślą o rowerzystach. AERO ma być raczej swego rodzaju poligonem doświadczalnym. Projektanci chcą na nim testować jak elastyczne i wytrzymałe może być drewno. Rower poddawany bardzo niesymetrycznym przeciążeniom przez co oferuje wyjątkowe warunki testowe. Sama rama także została zaprojektowana w sposób szczególny. Składa się z cieniutkich warstw brzozy klejonych z sobą w rodzaj pasków – w ten sposób rower zachowując lekkość zyskał na elastyczności i wytrzymałości.

SplinterBike
To rower wykonany w całości z drewna. Drewniana jest nie tylko konstrukcja (podobnie jak w przypadku AERO wykonana z brzozowej skleiki), ale także osprzęt. Hamulce np. zostały wykonane z wyjątkowo wytrzymałego egzotycznego drzewa Azobe. Najwięcej trudności sprawił konstrukcja łańcucha. SplinterBike nie jest jednak wyłącznie rowerem na pokaz – jego autorzy bili na nim rekordy prędkości sięgające 50 km/h i są przekonanie, że w swojej kategorii, pod tym względem nie mają konkurentów.

null

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny