Skip to main content

Gdy brakuje danych na temat ludności, w skutecznym planowaniu miast mogą pomóc internetowe informacje na temat lokalnych restauracji. Badacze z MIT opublikowali artykuł, w którym pokazali, jak informacje pozyskane z Dianping, chińskiego serwisu internetowego w rodzaju Yelp, umożliwiły im charakterystykę demograficzną i socjoekonomiczną mieszkańców i bywalców poszczególnych dzielnic. Udało im się skorelować informacje na temat restauracji z liczbą mieszkańców, stopą bezrobocia, poziomem dochodów i wydatków na konsumpcję.

W badaniu wykorzystano dane z dziewięciu różnych miast chińskich, począwszy od liczącego ponad 10 mln mieszkańców Beijing, a skończywszy na niewielkim (w warunkach chińskich) Baoding z niespełna 3 mln mieszkańców. Badacze zebrali dane z 630 tys. restauracji zgromadzonych na Dianping, uwzględniając lokalizację, menu, ceny dań, godziny pracy lokalu oraz oceny klientów. Dane te przepuścili przez model uczący się wraz z oficjalnymi danymi demograficznymi oraz anonimowymi danymi dotyczącymi wydatków zebranymi z telefonów komórkowych i kart bankowych. Następnie, porównując informacje, ustalili, gdzie i w jakim stopniu dane dotyczące restauracji odzwierciedlają uzyskaną z innych źródeł charakterystykę demograficzną okolicy.

Okazało się, że lokalna scena gastronomiczna pozwala aż z 95% dokładnością przewidywać zróżnicowanie ludności, która przebywa w danej okolicy w godzinach nocnych i dziennych. Pozwala z 90% dokładnością liczyć liczbę funkcjonujących na tym terenie firm i z 93% pewnością przewidywać poziom konsumpcji. Rodzaj oferowanej kuchni oraz rodzaj lokalu (np. kawiarnia, herbaciarnia czy fastfood) pozwala z kolei oszacować udział imigrantów, poszczególnych grup wiekowych a także zróżnicowanie pod względem poziomu dochodów. To, że akurat restauracje dają szczególnie cenną wiedzą o specyfice okolicy jest dość naturalne. Gastronomia to jeden z najbardziej zdecentralizowanych i zderegulowanych segmentów gospodarki, zwłaszcza w Chinach. Knajpy są zazwyczaj prywatne, napędzane popytem i mają niską – w porównaniu z innymi biznesami – barierę wejścia. Są ponadto bardzo rozproszone elastyczne i sprawnie dostosowują się do zmian w okolicy. Fakt, że siła przewidywania charakteru okolicy w oparciu o funkcjonujące tam restauracje jest większa w przypadku centralnych części miast niż w przypadku odległych przedmieść i mniejszych ośrodków, które nie są aż tak zróżnicowane jak duże metropolie.

Jak twierdzą badacze, stworzony przez nich model uczący się może wykorzystywać informacje z jednego miasta (dobrze zbadanego pod względem demograficznym i socjo-ekonomicznym) do charakterystyki innych miast (gdzie brakuje wiarygodnych danych) w tym samym kraju. Łącznie dane mogą stanowić interesujące narzędzie w planowaniu miast i dystrybucji usług. Metoda może okazać się szczególnie użyteczna w słabiej rozwiniętych krajach, gdzie brakuje badań demograficznych.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Autobus to czy tramwaj

Czy AI będzie nam projektować domy

Podróżować szybko, z szykiem i wygodnie

Słabnie amerykańska wojna przeciwko ESG

Czyste ciepło na zamówienie