Skip to main content

Czas na 15-minutowe miasta

Kilka miesięcy temu pisaliśmy o nowej koncepcji “15 minutowego miasta”, której wielką orędowniczką stała się Anne Hidalgo, mer Paryża. Chodzi o to, by mieszkańcy stolicy Francji w zasięgu ręki mieli wszystko to, co jest potrzebne do życia: pracę, szkoły, sklepy, rekreację i rozrywkę. A ściśle mówiąc, by mogli dotrzeć do każdego z tych miejsc w ciągu 15-minutowego spaceru lub przejażdżki rowerem. Oznacza to pełniejszą integrację dzielnic, w których obok siebie znaleźć się muszą budynki mieszkalne, bary, biurowce, szkoły i parki. Jest szansa, że te zmiany nie ograniczą się tylko do Paryża.

Właśnie pojawił się nowy raport międzynarodowej koalicji miast C40 Cities, który pokazuje jak tworzenie 15-minutowych przestrzeń miejskich, może nie tylko poprawić jakość życia żyjących w niej mieszkańców, ale jest również dobrym sposobem na gospodarcze ożywienie budżetów miejskich, mocno nadwątlonych przez skutki Covid-19.

Pandemia oraz wywołany przez nią lockdown uderzył w finanse większości miast na świecie, zmuszając do szukania oszczędności i ograniczenia nowych inwestycji. Dlatego globalna miejska organizacja C40 opracowała program, który ma pomóc w naprawieniu finansów miast, której dalej muszą przecież się rozwijajać. W jej skład wchodzi 97 największych miast na świecie, których celem jest zachęcanie do poważniejszej walki ze zmianami klimatycznymi oraz zrównoważonego rozwoju. C40 proponuje cały szereg zielonych przedsięwzięć, które mogłyby stymulować tworzenie nowych miejsc pracy, a jednym z rekomendowanych narzędzi jest właśnie „15-minutowe miasto”, czyli strategia wdrażana w Paryżu przez Anne Hidalgo.

„Piętnastominutowe miasta, mikromobilność oraz tworzenie więcej przestrzeni na spacery i jazdę na rowerze, to innowacyjne rozwiązania, które pomogą naszym miastom szybko się odbudować oraz lepiej chronić zdrowie ich mieszkańców, ograniczając zanieczyszczenie powietrza” – powiedziała Carol M. Browner, była doradczyni Baracka Obamy ds środowiska, a dziś szefowa wpływowej organizacji ekologicznej League of Conservation Voters w oświadczeniu rozpoczynającym obrady C40. Tworzenie 15-minutowych miast nie jest nieznanym rozwiązaniem, ale promocja tej koncepcji przez C40 może stać się prostym i chwytliwym sposobem na spopularyzowanie tego pomysłu przy okazji post-pandemicznej odbudowy miejskich gospodarek.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Bolesne lekcje segregacji śmieci

Rowery „minibusy” z małymi pasażerami

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej