Skip to main content

Bratysława zaprasza do tramwaju

Słowacka stolica jest zmęczona korkami w centrum i wprowadza środki, które dojeżdżających do pracy mają przekonać, aby porzucili własne samochody na rzecz transportu publicznego. Robi to najprostszą z dostępnych metod, podwyższając stawki za parkowanie.

Wszystko odbywa się jako wdrożenie nowoczesnych narzędzi Parkging-as-a-Service (PaaS), co nawiązuje do znanej ze świata oprogramowania zamiany produktu w usługę (SaaS) i przejścia na płatności abonamentowe. Także w Bratysławie regularne wpłaty są kluczem do systemu, a nie są tanie. W tzw. obszarze centralnym godzina postoju w dzień powszedni kosztuje 2 euro (w weekendy 1 euro). Z opłat wyłączeni są tylko mieszkańcy śródmieścia.

Nikt nie kryje, że stawki są wysokie i bardziej niż o zarabianie chodzi o zniechęcanie. Co było do przewidzenia, szybko pojawiły się też głosy protestu. Kilka firm, które mają swoje biura w centrum zagroziło nawet, że wyniosą się z centrum, jeśli pracownicy nie otrzymają preferencyjnego traktowania. Władze miasta się tym jednak nie wzruszyły. W odpowiedzi wyjaśniono, jak cytuje SITA, tworzenie preferencyjnych kategorii pracowników nie jest praktyką w żadnym rozwiniętym europejskim mieście, więc nie ma tego także w Bratysławie. 

Rzecznik ratusza zasugerował też, że pracownicy udający się codziennie do centrum miasta mogą i powinni korzystać z dostępnego transportu publicznego. Inną alternatywą jest skorzystanie z obiektów typu „parkuj i jedź” zlokalizowanych w pobliżu głównych węzłów transportu publicznego na peryferiach, gdzie kierowcy mogą zostawić samochody przed dalszą podróżą tramwajem lub autobusem. W odpowiedzi na obawy sektora prywatnego zaproponował, aby przedsiębiorstwa zaoferowały swoim pracownikom dopłaty do transportu publicznego.

/Fot: Jorge Franganillo// 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Zielone uliczki pod pergolami

Amerykańscy nafciarze hojni dla obcych rządów

Płacimy drożej za upalne lato

Brytyjczycy błyskawicznie wygasili węglowe piece

Budynki zero waste

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing