Skip to main content

Tak Holendrzy myślą dziś o urządzaniu Amsterdamu. Jak najprościej z jak najmniejszym śladem środowiskowym. Stąd pomysł, aby nowy biurowiec Morskiego Centrum Koordynacji w całości został wykonany z drewnianych prefabrykatów. Tylko fundamenty są betonowe.

Stojący w porcie dwupiętrowy budynek zaprojektowany przez WRK Architects nie je jest bardzo efektowny. Nie można mu jednak zarzucić nudy, która najczęściej kojarzy się z prefabrykowanymi obiektami. Charakterystyczna jest frontowa ściana zdominowana przez okna wpuszczające do środka dużą ilość światła. Projekt to jedno, niemniej ważne było pozyskanie odpowiednich prefabrykatów, które zapewniła Metsä Wood. Bazą są elementy wykonane z klejonego warstwowo forniru (Kerto LVL), czyli dużej liczby cienkich warstw drewna wiązanych klejem.

„Ten piękny i naturalny materiał budowlany przyczynia się do tworzenia przyjemnego środowiska pracy. Pasuje do ambicji portu w Amsterdamie, aby budować w sposób zrównoważony. Ci, którzy wchodzą do budynku, są naprawdę zaskoczeni. Przemysłowy wygląd produktów Kerto LVL jest w pełni widoczny, a duże okna sięgające od podłogi do sufitu oferują widok na rzekę IJ”, mówi Benjamin Robichon z WRK Architects, wyjaśniając, dlaczego wybrali konstrukcję opartą na LVL.

Budynek samowystarczalny

Same elementy prefabrykowane przygotowała belgijska firma Dupac. „Kerto LVL to bardzo wydajny materiałowo i zrównoważony produkt. Oprócz zdolności do przechowywania węgla, wysokiej wytrzymałości i smukłości  oznacza, że ​​potrzebujesz mniej materiałów niż w przypadku wielu innych elementów drewnianych. Korzystanie z Kerto LVL sprawia, że ​​nasza produkcja jest wydajna i łatwa” – wyjaśnia Marc Cuyvers, dyrektor zarządzający w Dupac.

Zastosowane przez nich materiały budowlane całkowicie wpisują się w ideę gospodarki obiegu zamkniętego – bez problemu można je demontować i ponownie użyć. Aby dopełnić ekologicznego obrazu, budynek jest samowystarczalny energetycznie dzięki panelom słonecznym na dachu i elewacji oraz pompie ciepła. Poza tym zintegrowany został obieg szarej wody. Woda deszczowa jest gromadzona w specjalnym podziemnym zbiorniku, a następnie zostaje ponownie wykorzystywana do spłukiwania toalet i podlewania roślin na tarasie na dachu i wokół budynku.

/Fot: Metsä Wood//

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Ptak oceanu rozwija skrzydła i żegluje

Spowolnić rowery elektryczne

Sodowy beton pochłania CO2

Drzewa jako budowniczy

Rowerowe taksówki w Paryżu

Hiszpania walczy z suszą