Skip to main content

Bilet na wszystkie miasta

Kolejne kraje wprowadzają w Europie bilety obowiązujące we wszystkich miastach. Zaczęło się od Holandii, od jakiegoś czasu pracuje nad tym m.in. Portugalia, a teraz podobny projekt pojawił się w Estonii. W pierwszym kroaku siły połączą Tallin i Tartu.

Miastem, z którego pomysł się wywodzi, jest Rotterdam. Tam już w 2005 roku wprowadzono OV-chipkaart. Najpierw karta obowiązywała w metrze, aby w ciągu dwóch lat rozwinąć się na kolejne środki transportu miejskiego, a później także koleje. Jednocześni model płatności kartą zbliżeniową rozwijał się geograficznie w kolejnych miastach: w metrze w Amsterdamie działał już w 2006 roku i te dwa kluczowe miasta pociągnęły za sobą resztę kraju. W 2011 roku ostatecznie wyparł tradycyjne papierowe w transporcie publicznym, a w 2014 na kolei.

Bardzo udany, holenderski projekt stał się inspiracją dla kolejnych krajów i miast. Nad interoperacyjnością między systemami biletowymi różnych krajowych operatorów transportu publicznego pracuje m.in. Portugalia w ramach projektu 1Bilhete.pt. Podobnie jak w Holandii wszystko zaczeło się od dwóch największych miast Lizbony i Porto, które chcą, aby do końca roku mieszkańcy w obu metropoliach wymiennie mogli się posługiwać tymi samymi biletami i kartami miejskimi. Niezbędne jest do tego ujednolicenie sprzętu do ich sprzedaży, ładowania, walidacji i kontroli. Następnie, od pierwszej połowy 2024 roku do systemu mają być dołączone smartfony.

W Estoni podobny duet tworzą dwa tutejsze główne miasta, czyli Tallin i Tartu pracując nad wspólną aplikacją, w której użytkownicy jednym kliknięciem będą mogli planować podróże i kupować bilety na przejazdy. Jest to integracja różnych środków transportu działająca w modelu Mobility as a service (MaaS), która ma zwiększyć atrakcyjność transportu publicznego wobec prywatnego. „ Naszym celem jest stworzenie platformy, która pomoże każdej osobie połączyć różne sposoby poruszania się w najwygodniejszy sposób, aby dotrzeć do upragnionego celu” – powiedział zastępca burmistrza Tallina, Tanel Kiik.„ Aby to zrobić, systemy informacyjne wszystkich przedsiębiorstw transportu publicznego i dostawców innych środków transportu muszą być ze sobą skomunikowane, aby łącząca je aplikacja mobilna mogła dostosować trasy uwzględniające potrzeby wszystkich. Oprócz autobusów, trolejbusów, tramwajów i pociągów należy uwzględnić na przykład taksówki i skutery”, dodaje.

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Brytyjczycy błyskawicznie wygasili węglowe piece

Budynki zero waste

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing

Stacje paliw przyszłości

CO2 trzeba potraktować jak surowiec

Second hand walczy z Fast Fashion