Skip to main content

Bilet na wszystkie miasta

Kolejne kraje wprowadzają w Europie bilety obowiązujące we wszystkich miastach. Zaczęło się od Holandii, od jakiegoś czasu pracuje nad tym m.in. Portugalia, a teraz podobny projekt pojawił się w Estonii. W pierwszym kroaku siły połączą Tallin i Tartu.

Miastem, z którego pomysł się wywodzi, jest Rotterdam. Tam już w 2005 roku wprowadzono OV-chipkaart. Najpierw karta obowiązywała w metrze, aby w ciągu dwóch lat rozwinąć się na kolejne środki transportu miejskiego, a później także koleje. Jednocześni model płatności kartą zbliżeniową rozwijał się geograficznie w kolejnych miastach: w metrze w Amsterdamie działał już w 2006 roku i te dwa kluczowe miasta pociągnęły za sobą resztę kraju. W 2011 roku ostatecznie wyparł tradycyjne papierowe w transporcie publicznym, a w 2014 na kolei.

Bardzo udany, holenderski projekt stał się inspiracją dla kolejnych krajów i miast. Nad interoperacyjnością między systemami biletowymi różnych krajowych operatorów transportu publicznego pracuje m.in. Portugalia w ramach projektu 1Bilhete.pt. Podobnie jak w Holandii wszystko zaczeło się od dwóch największych miast Lizbony i Porto, które chcą, aby do końca roku mieszkańcy w obu metropoliach wymiennie mogli się posługiwać tymi samymi biletami i kartami miejskimi. Niezbędne jest do tego ujednolicenie sprzętu do ich sprzedaży, ładowania, walidacji i kontroli. Następnie, od pierwszej połowy 2024 roku do systemu mają być dołączone smartfony.

W Estoni podobny duet tworzą dwa tutejsze główne miasta, czyli Tallin i Tartu pracując nad wspólną aplikacją, w której użytkownicy jednym kliknięciem będą mogli planować podróże i kupować bilety na przejazdy. Jest to integracja różnych środków transportu działająca w modelu Mobility as a service (MaaS), która ma zwiększyć atrakcyjność transportu publicznego wobec prywatnego. „ Naszym celem jest stworzenie platformy, która pomoże każdej osobie połączyć różne sposoby poruszania się w najwygodniejszy sposób, aby dotrzeć do upragnionego celu” – powiedział zastępca burmistrza Tallina, Tanel Kiik.„ Aby to zrobić, systemy informacyjne wszystkich przedsiębiorstw transportu publicznego i dostawców innych środków transportu muszą być ze sobą skomunikowane, aby łącząca je aplikacja mobilna mogła dostosować trasy uwzględniające potrzeby wszystkich. Oprócz autobusów, trolejbusów, tramwajów i pociągów należy uwzględnić na przykład taksówki i skutery”, dodaje.

 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny