Skip to main content

Lyon kończy ze stałą opłatą parkingową dla wszystkich pojazdów osobowych. Nowe zróżnicowane taryfy mają być jednocześnie prośrodowiskowe i prospołeczne. Dotychczasowa stawka wynosiła 20 euro za miesiąc, a nowe będą się wahać od 15 do 45 euro.

Na celowniku są przede wszystkim duże samochody z dużymi silnikami – takie jak SUVy – które jednocześnie najbardziej szkodzą środowisku i są najdroższe, czyli stanowią własność bardziej zamożnej grupy mieszkańców. To dla nich przygotowano stawkę o wartości 45 euro obowiązującą dla pojazdów spalinowych o wadze 1.725 kg. Istotne, że taryfa ta będzie też obowiązywać duże, czyli wyjątkowo drogie auta elektryczne o wadze ponad 2.200 kg. Do tej grupy należy m.in. Tesla S i X, ale poniżej bariery wagowej mieści się model Tesli 3 i Y.

Jest to więc punkt, w którym przecina kwestia zasobności użytkowników i ekologii. Większość pojazdów elektrycznych – czyli tych, które ważą mniej niż 2,200 kg – objęta jest taryfą ulgową wynoszącą 15 kg. Dotyczy ona także małych pojazdów spalinowych (o wadze poniżej 1.000 kg) oraz rodzin z co najmniej trójką dzieci i gospodarstw domowych o najniższych dochodach.

Miasto oszacowało jak nowe stawki rozłożyłyby się wśród mieszkańców. Obniżone ceny dotyczyłyby 20 proc. osób posiadających auta, standardowe 75 proc., a podwyższone 5 proc., co wskazuje, że naprawdę ciężki SUVów aż tak wiele nie ma. Poza samymi kwestiami emisji obciąża je jednak także fakt, że zajmują więcej miejsca przy parkowaniu i powodują większe szkody podczas wypadków. Szczególnie  niebezpieczne są dla pieszych. Stąd włączenie do tej grupy także dużych elektryków.

/Fot: Benoît Prieur//

   

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny

Bezpieczne przejście dla pum

Szybowce przyszłością lotnictwa

Elektroliza dobra na wszystko