Skip to main content

Stolica Katalonii zbiera od mieszkańców zniszczone ubrania. Objeżdżając kolejne dzielnice zbiera ich około 7 – 8 ton tygodniowo. Bez tego razem z całą furą innych tzw. odpadów zmieszanych stałyby się paliwem w tutejszej elektrociepłowni. To jeden z elementów jej planu na to, aby być miastem zero-waste.

Strategia taka została przyjęta na lata 2021 – 2027 i ma być czymś znacznie większym niż zwykły plan zagospodarowania odpadów w mieście. Do tego problemu Katalończycy chcą podejść znacznie bardziej aktywnie, nie tylko wprowadzając nowe pomysły na ich zbiórkę, ale także promując politykę zapobiegania produkcji śmieci przez mieszkańców.  W tym względzie odzież ma szczególne znaczenie, bo to jeden z najbardziej uciążliwych odpadów współczesnej cywilizacji. Jego poziom odzysku sięga kilkunastu procent i nie ma zbyt wielu pomysłów jak prowadzić recyklingu. 

Dlatego władze Barcelony uruchomiły inicjatywę odnawiania ubrań rozwijając sieć wymiany odzieży, której jej posiadacze nie używają, ale wciąż pozostaje w dobrym stanie. Wymiana odbywa się wiosną i jesienią w różnych obiektach i placówkach w całym mieście i jest otwarta dla wszystkich. Chodzi o promowanie odpowiedzialnej konsumpcji, zapobiegania powstawaniu odpadów i zachęcanie do zrównoważonego rozwoju. Analogiczną akcję zorganizowano także dla dzieci. Chodzi rzecz jasna o zabawki. Tu także działa sieć wymiany, a same spotkania odbywają się dwa razy w roku, w maju oraz przed Bożym Narodzeniem.

Władze miasta nie zapominają także o elektronice użytkowej, która jest trzecim popularnym produktem konsumencki. W tym przypadku nie chodzi jednak o wymianę, ale naprawę. W tym celu powstały kursujący po całym mieście Reparatruck, gdzie samodzielnie można naprawiać nie tylko sprzęt RTV czy AGD, ale także rowery. Reperować warto jednak nie tylko urządzenia techniczne, ale także ubrania. Tym zajmuje się z kolei Didaltruck, wyposażony we wszystkie potrzebne urządzenia do zszywania i cerowania. Rzecz jasna poza sprzętem w obu pojazdach mieszkańcy znajdą  też fachowców, którzy pomogą im w naprawach i nauczą jak w przyszłości robić to samemu.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej