Skip to main content

Autobusy na żądanie osób niepełnosprawnych

Korzystanie z tradycyjnego transportu miejskiego jest barierą dla wielu osób z niepełnosprawnościami. Wiele z nich mocno ogranicza swoją aktywność. Problem doskonale zrozumiały władze Vancouver i stworzyły specjalny system ride-sharingowy: HandyDART to współdzielone busy, z których mogą korzystać zarówno osoby z dysfunkcją fizyczną, jak i kognitywną.

Przeznaczona jest dla nich cała flota 320 niewielkich autobusów przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami, kierowanych przez specjalnie przeszkolonych kierowców. HandyDART odbiera pasażerów bezpośrednio spod domu. Obsługuje zarówno codzienne, rutynowe trasy, np. dojazd i powrót z pracy,  jak i zamówienia jednorazowe. W takich sytuacjach zamówienia składać trzeba do godziny czwartej po południu poprzedniego dnia. Wyprzedzenie jest potrzebne, bo to system ride-sharingowy, gdzie przewożonych jest kilka osób jednocześnie i HandyDART musi zaplanować trasy dla poszczególnych kierowców.

System działa na zasadzie ajencji. Miasto rozpisuje przetarg na jego obsługę i wybiera ofertę najlepszego przewoźnika. Obecnie jest to amerykański First Transit. Koszty przejazdu są analogiczne do biletów w tradycyjnej komunikacji miejskiej w Vancouver – za pojedynczy przejazd płaci się 2,95 dolara kanadyjskiego, a bilet miesięczny to kwota rzędu 95 dolarów.

/Fot:Alexander Cunningham//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Wiatraki wirujące na falach

Chodniki pijące deszcz

Śmieciarki na dwóch kółkach

Krowy bardziej odporne na upał

Energia ze środka morza

Trek skupuje i naprawia używane rowery

Małe i tanie elektryki