Już w przyszłym roku Horizonte, ochrzczony mianem autobusu przyszłości, ruszy na ulice Madrytu. To efekt konkursu jaki we wrześniu ubiegłego roku ogłosił EMT, operator transportu publicznego hiszpańskiej stolicy. Jego celem było skonstruowanie autobusu koncepcyjnego, który dojazdy do pracy uczyni bardziej atrakcyjnymi.
Efekt mamy w postaci Horizonte, który EMT zaprezentowało na początku czerwca podczas Global Public Transport Summit – kongresu, który w Barcelonie skupił głównych międzynarodowych graczy w transporcie publicznym. Na razie jest to projekt, ale w przyszły roku będzie już w pełni funkcjonalnym prototypem, który wyruszy na trasę. Jak w przypadku każdego prototypu będzie to test, jak pojazd sprawdza się w praktyce i jak oceniają ją pasażerowie.
W projekcie, opracowanym przez agencję kreatywną Héctor Serrano Studio, w oczy rzucają się przede wszystkim szerokie drzwi wejściowe i duża platforma znajdująca się tuż za nimi. To rzecz jasna ma być duże ułatwienie przy wsiadaniu, nakierowane jednak przede wszystkim na pasażerów podróżujących na krótkich, kilkuprzystankowych trasach. Kilka lat temu podobne rozwiązania widzieliśmy już m.in. w wagonach podmiejskiej kolejki jaką projektowali Szwajcarzy.
Do tego mamy też szerokie okna, a nawet przeszklony dach, które zapewnią że w środku będzie bardzo jasno, a sam pojazd nabierze lekkości. Konieczne będzie rzecz jasna wykorzystanie szyb, które zapewnią odpowiednią izolację termiczną, aby maszyna się nie przegrzewała i nie wydatkowała zbyt dużej ilości energii na klimatyzację. Projektanci dopracowali także estetyczną stronę pojazdu: przeszklenie i dynamiczna sylwetka z zewnątrz daje poczucie, że wsiadamy do nowoczesnego autobusu, w środku czeka na nas jednak ciepła atmosfera, którą zapewnić mają zrównoważone materiały w odcieniach ochry.
Pomysł na wprowadzenie nowego, dedykowanego autobusu to element strategii Madrytu, który stara się jak najbardziej uatrakcyjnić podróże transportem publicznym. Do roku 2025 ma na to ponad 1 mld euro budżetu, z czego między innymi sfinansuje zakup nowych pojazdów elektrycznych – za dwa lata ich udział we flocie ma sięgnąć już 25 proc. Jest to element miejskiej strategii zrównoważonego rozwoju środowiska Madrid 360.
/Fot: Ayuntamiento de Madrid//
Jeszcze nie dodano komentarza!