Skip to main content

/Fot: CycleSpace//
Holendrzy chcą umocnić się na pozycji rowerowej stolicy świata. W Amsterdamie wybrano pierwszego na świecie Rowerowego Burmistrza. Stworzenie takiej funkcji w mieście, do tego tak mocno podporządkowanej rowerom, może zaskakiwać. Holendrzy chcą jednak, aby nowy Burmistrz nie tylko nadał rytm rozwojowi ich własnego świata dwóch kółek, ale ideę tę upowszechniał w innych krajach. Także w Polsce.

„W Amsterdamie inicjujemy program globalny. Później chcemy powołać pierwszą grupę 25 Burmistrzów Rowerowych w tak różnych miastach, jak Pekin, Sao Paulo, Chicago czy Warszawa. Wyniki naszej akcji przedstawimy na przyszłorocznej konferencji w Amsterdamie”, mówi Roos Stallinga, współtwórczyni organizacji CycleSpace, która stoi za całym przedsięwzięciem.

Rowerowy Burmistrz nie ma być przy tym oficjalną funkcją urzędniczą. Stanowisko to zostało stworzone na wzór Nocnego Burmistrza, działającego już w Amsterdamie i kilku europejskich miastach. To rodzaj animatora, pośrednika pomiędzy formalną władzą samorządową, a mieszkańcami-interesariuszami.
Jest to więc rodzaj rzecznika interesu publicznego, przede wszystkim społeczności rowerowej. W dialog społeczny włączać ma jednak wszystkich zainteresowanych zmianami w sposobie jeżdżenia po mieście. Jednocześnie uświadamiać będzie władzom miasta jakie stoją przed nimi wyzwania i podsuwać pomysły, jak je realizować. Jako osoba spoza ratusza współtworzy i rozwija politykę rowerową miasta.

Pierwszym Burmistrzem została Anna Luten, zawodowo pracująca jako menadżer ds. marketingu w Giant. W związku ze społecznym charakterem funkcji, niestandardowy jest też sposób jego powoływania. To połączenie publicznej elekcji z udziałem paneli ekspertów. Kandydaci najpierw się zaprezentowali (powyżej prezentacja Anny Luten – po holendersku), a później trwało głosowanie on-line. To procesu nie zamknęło. Ostateczny głos miało jury, składające się z wybieranych władz ratusza, urzędników zajmujących się miejską polityką transportową oraz przedstawicieli środowiska rowerowego.
Budżet w oparciu o jaki działać będzie Rowerowy Burmistrz to mieszanka środków publicznych oraz prywatnych wpłat sponsorów.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny