Skip to main content

Akumulatory do aut elektrycznych zdrożały

Od lat kluczowym czynnikiem decydującym o spadku cen aut są koszty produkcji baterii. W tym względzie mamy za sobą długie pasmo sukcesów, z bardzo świeżym potknięciem. W ciągu minionej dekady ceny baterii elektrycznych spadły o 86 proc. (w przeliczeniu na zmagazynowaną moc). To sprawiło, że w ciągu 10 lat koszt akumulatora do Tesli spadł z 90 do 12 tys. dolarów. Trend ten utrzymywał się jednak do 2021 roku, kiedy ceny spadły do rekordowo niskiego poziomu 141 dol. za kWh, ale został przerwany w ubiegłym 2022 roku, kiedy wzrosły o 7 proc. do poziomu 151 dol. za kWh, czyli nawet nieco wyższego niż dwa lata temu. Przyczyny tego zjawiska są dość oczywiste – rosnące ceny surowców i komponentów akumulatorów oraz wystrzał inflacji. Co więcej BloombergNEF spodziewa się, że ceny utrzymają się na podobnym poziomie w przyszłym roku. 

Jak zauważają analitycy BNEF w 2022 roku ceny mogłyby wzrosnąć jeszcze bardziej, gdyby nie większe przyjęcie taniej chemikaliów katodowych, takich jak fosforan litowo-żelazowy znanej (LFP) oraz ciągła redukcja drogiego kobaltu w katodach na bazie niklu. Ogniwa LFP były średnio o 20 proc. tańsze niż ogniwa litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC). Nawet jednak tanie chemikalia, takie jak LFP, które są szczególnie narażone na ceny węglanu litu, odczuły wzrost kosztów w całym okresie łańcuch dostaw. Ceny akumulatorów LFP wzrosły o 27 proc. w 2022 r. w porównaniu z 2021 r. 

BNEF spodziewa się, że ceny akumulatorów zaczną ponownie spadać w 2024 r., kiedy ceny litu mają spaść wraz z pojawieniem się większej mocy wydobywczej i rafineryjnej. “W oparciu o zaktualizowany zaobserwowany wskaźnik uczenia się, ankieta BNEF dotycząca cen akumulatorów z 2022 r. przewiduje, że średnie ceny pakietów spadną poniżej 100 USD/kWh do 2026 r. To dwa lata później niż wcześniej oczekiwano i będzie to miało negatywny wpływ na zdolność producentów samochodów do produkcji i sprzedaży na rynku masowym EV na terenach bez dopłat i innych form wsparcia. Wyższe ceny akumulatorów mogą również zaszkodzić ekonomii projektów magazynowania energii”, zaznaczają analitycy BNEF

/Fot: andreas160578 via Pixabay//

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Kompostować trzeba znacznie więcej

Bruksela uspokaja ruch w mieście

Płynny ruch bez czerwonych świateł

Obfite zbiory na farmach słonecznych

Młode miasto pełne życia

Sztuka ochrony środowiska