Skip to main content

Wygląda na to, że w ciągu dekady Mediolan chce stworzyć największą w Europie sieć wydzielonych tras rowerowych. Szacowany na 250 mln euro projekt, o nazwie Cambio Biciplan, przyjęty został przez  władze miasta w listopadzie ubiegłego roku, a pierwsze duże trasy maja powstać do lata. Cambio Biciplan ma połączyć centrum miasta z przedmieściami i pobliskimi terenami wiejskimi. Po ukończeniu  w 2035 r., sieć ma obejmować aż 750 km wydzielonych ścieżek. Rejon wokół Mediolanu ma jeden z najgorszych w Europie wskaźników zanieczyszczenia powietrza. Tylko pobliski Turyn ma we Włoszech gorsze powietrze.

To skutek zarówno gęstego zaludnienia, jak i uprzemysłowienia oraz intensywnego ruchu samochodowego, od którego mediolańczycy byli dotychczas niemal całkowicie zależni. Według badania zleconego przez urząd miasta, mieszanina zawieszonych w powietrzu cząsteczek PM10  oraz zawartego w nim podtlenku azotu aż w połowie pochodzi ze spalin samochodowych. Dlatego już w 2008 r. wprowadzono opłaty za wjazd do centrum miasta, a w 2014 r. zakazano w dużej jego części ruchu samochodów z napędem dieslowym. W 2020 r. pojawiały się okresowe zakazy ruchu w okresach szczególnego natężenia zanieczyszczeń. 

Kolejny przełom przyniosła pandemia, gdy 35 km ulic zamieniono na ścieżki rowerowe i przestrzeń dla pieszych, by mogli więcej czasu spędzać na powietrzu. Ułatwiło to znacznie poruszanie się po mieście na rowerze, ale nadal rowerzyści mogli korzystać z udogodnień tylko w niektórych miejscach, znienacka wpadając między pędzące samochody. Mediolan chce zachęcać do rowerów, płacąc za jeżdżenie nimi do pracy

Cambio Biciplan ma udostępnić ścieżki mieszkańcom całego Mediolanu. Aż 80% domów znajdzie się w odległości nie większej niż 1 km, od w pełni chronionej trasy rowerowej. Przypominająca pajęczynę sieć będzie zorganizowana wokół pięciu koncentrycznych rowerowych obwodnic rozchodzących się od centrum miasta, co odpowiada planowi Mediolanu pierwotnie opartemu na sieci koncentrycznych kanałów, obecnie w większości zasypanych. Obwodnice zostaną poprzecinane 16 trasami, tworzącymi na planie coś w rodzaju szprych koła i łączącymi centrum z peryferiami. Dzięki wielości możliwych połączeń, część z nich zyska status „dróg ekspresowych, przeznaczonych do szybkiego ruchu

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Na benzynie etykiety jak na papierosach

Czy cła Trumpa pobudzą second-handy?

Paryżanie oddychają czystszym powietrzem

Japończycy wydrukowali sobie stację kolejową