Skip to main content

Alkad Barcelony, Ada Colau ogłosiła, że tzw. superkwartały wyłączone z ruchu samochodowego będą jeszcze większe. Dotychczas obejmowały zazwyczaj sześć krzyżujących się ze sobą ulic (trzy pionowe i trzy poziome), a teraz ma powstać swoisty super-superkwartał obejmujący aż 21 skrzyżowań. W katalońskiej stolicy uwalnianie ulic od samochodów prowadzone jest niezwykle konsekwentnie, a niebawem centrum ma być już zdominowane przez ulice wyłączone z ruchu.

Dalszy plan rozwoju tych stref dla pieszych zakłada, że rozleją się one na całą dzielnice Eixample (dotychczas prowadzone były tylko na jej części Sant Antoni). To przestrzeń sięgająca od Placu Hiszpańskiego, aż do Sagrada Familia. Wzdłuż daje to około 4,5 km.
Jak widać na mapie, z ruchu wyłączona zostanie niemal co trzecia ulica pionowa i co czwarta pozioma. Tak powstanie 21 zielonych osi (zaznaczone na zielono) i 21 zielonych placów znajdujących się w ich przecięciach (zaznaczone na czerwono). W przeliczeniu będzie to 33,4 ha dodatkowej przestrzeni dla pieszych i około 6,6 ha zieleni miejskiej. Kierowcom pozostaną główne arterie i lokalne uliczki znajdujące się pomiędzy osiami.

Sprawa kluczowa właśnie w tym miejscu. Eixample, jak przekonują władze Barcelony, „ma bardzo duży potencjalny wpływ na pozostałą część miasta ze względu na gęstość zaludnienia oraz wysoki poziom ruchu i zanieczyszczenia.” Dlatego postawiono sobie za cel, aby wszyscy mieszkańcy Eixample mieszkali w odległości nie większej niż 200 metrów od nowych stref zieleni. Ważnym aspektem środowiskowym będzie także zastosowanie przepuszczalnych materiałów przy wykładaniu nowych przestrzeni dla pieszych, tak aby nieco rozluźnić kamienno-betonowy gorset jaki został nałożony na centrum miasta

Pierwszym etapem będzie przekształcenie w zielone osie czterech ulic – Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell – oraz cztery skrzyżowania (mapa poniżej). Projekty mają być gotowe już w maju, a prace rozpoczną się w pierwszym kwartale 2022 r. Ta część inwestycji obejmująca 11,12 ha (4,65 km dróg), która pochłonie 37,8 mln euro.

Budowa superkwartałów ruszyła w 2016 roku i objęła trzy rejony – Poblenou, Sant Antoni i Horta. To był swoisty pilotaż, który potwierdził skuteczność transformacji ulic nie tylko jako sposobu na poprawienie jakości powietrza – na skrzyżowaniu Borrell i Tamarit w Sant Antoni odnotowano 33 proc. spadek NO2 – ale także ożywienie ekonomiczne: w Poblenou powstało 20 nowych sklepów co oznacza wzrost o 30,7 proc.

/Rys: Ajuntament de Barcelona//


 

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Wojna o wodę

Bolesne lekcje segregacji śmieci

Rowery „minibusy” z małymi pasażerami