Skip to main content

Paryż, jak wiele dużych miast jest wręcz otoczony obwodnicami. Najbardziej znaną jest 35 kilometrowa Boulevard Peripherique zbudowana w 1973 roku. Jej budowa była spowodowana oczywistymi korzyściami w usprawnieniu przejazdów przez stolicę jednak w obliczu dzisiejszych zagrożeń okazuje się, że jest ona głównym źródłem zanieczyszczenia powietrza w mieście. Co więcej jest ze względu na swoją popularność jest jedną z głośniejszych ulic co również odbija się negatywnie na zdrowiu mieszkańców przedmieść przez które biegnie. 

Na problem obwodnicy nie pozostaje obojętna Anne Hidalgo, wybrana niedawno na kolejną kadencję burmistrz Paryża. Już w zeszłym roku powstał pomysł ograniczenia Boulevard Peripherique i jej przebudowy z drogi szybkiego ruchu na pełną drzew arterię.  Teraz jednak plany zostały dopracowane wraz z wypuszczeniem przez Hidalgo i Davida Belliarda (jej zastępcę wywodzącego się z francuskiej partii zielonej) “Manifestu dla Paryża”, który zawiera kilka projektów łączących ekologię z życiem społecznym. Mowa tu przede wszystkim o pomyśle ograniczenia prędkości do 30 km/h na terenie centrum Paryża, utrzymaniu na stałe dodatkowych deptaków i ścieżek rowerowych, które zostały stworzone podczas pandemii. Poważne zmiany są planowane również względem obwodnicy – prędkość na niej ma ulec zmniejszeniu do 50 km/h a także ma zostać wydzielony pas na transport publiczny, samochody z zajętą maksymalną liczbą miejsc oraz pojazdy bezemisyjne. Co więcej Davida Belliard zapowiedział zasadzenie 100 tysięcy drzew na obwodnicy już w niedalekiej przyszłości. 

Tak jak pas zarezerwowany dla komunikacji publicznej nikogo nie szokuje tak drastyczne ograniczenie prędkości na drodze szybkiego ruchu jest bardzo kontrowersyjne. Mieszkańcy, w szczególności przedmieść głośno mówią o swoich obawach związanych z nowymi restrykcjami i z tym, że obwodnica przestanie usprawniać ich dojazd do miasta. Szczególnie w obecnie panującej sytuacji gdzie mieszkańcy Paryża i jego okolic z duża rezerwą podchodzą do komunikacji miejskiej. Jednak przy tak ważnych decyzjach należy nie tylko kierować się wygodą dojazdu do pracy, a przede wszystkim skutkami zdrowotnymi jakie powstaną w wyniku wieloletniego wystawienia na tak ogromne zanieczyszczenia jakie generuje obwodnica.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Zielona ścieżka PZU

Wojna o wodę

Bolesne lekcje segregacji śmieci

Rowery „minibusy” z małymi pasażerami