Skip to main content

Jeśli chcemy radykalnie poprawić jakość powietrza w mieście nie możemy bać się radykalnych decyzji. Tak właśnie zrobił Augsburg. W liczącym 300 tys. mieszkańców, bawarskim mieście od tego roku zniesiono bilety na komunikację miejską w centrum. Cel jest prosty, chodzi o zachęcenie jak największej ilości mieszkańców do ograniczenia jazdy samochodem.

Jeśli chcielibyśmy porównać Augsburg z jakimś miastem w Polsce, to najbliżej, pod względem wielkości, będzie mu do Lublina. Jeśli jednak wzięlibyśmy pod uwagę cały obszar metropolitarny bawarskiego miasta, to Augsburg spokojnie mógłby konkurować z Wrocławiem. Równocześnie jest to jedno z najstarszych miast niemieckich – założone w 15 roku p.n.e. – przez wieki odgrywało ważną historyczną rolę jako stolica Szwabii. Ten historyczny bagaż nigdy nie przeszkadzał Augsburgowi w byciu nowoczesnym. W stolicy Szwabii w 1521 roku zbudowano pierwsze na świecie osiedle domów socjalnych, dla jak to wówczas określono „katolickich obywateli Augsburga znajdujących się w potrzebie”.

Teraz zapewne do historii ma szansę przejść rok 2020, w którym Augsburg stał się pierwszym dużym miastem w Niemczech z możliwością bezpłatnego podróżowania autobusem i tramwajem po centrum. Cel jest prosty, chodzi o poprawę jakości powietrza w śródmieściu, ale nie tylko. 
„Dzięki City-Zone chcemy ograniczyć problem ze znajdowaniem miejsc parkingowych i zwiększyć atrakcyjność centrum miasta dla odwiedzających. Chcemy też zwiększyć szanse sprzedaży detaliczną”, powiedziała agencji DPA  burmistrz Eva Weber z CSU.

Miasto Pfaffenhofen an der Ilm w Górnej Bawarii (24 tys. mieszkańców) wprowadziło bezpłatny przejazd autobusem już w grudniu 2018 r. Aby ustalić, w jaki sposób oferta została przyjęta policzono liczbę pasażerów po upływie dwóch miesięcy. W rezultacie w ciągu dwóch tygodni autobusami miejskimi podróżowało dokładnie 22 650 osób. W porównaniu z poprzednimi badaniami liczba użytkowników wzrosła ponad dwukrotnie.

W Augsburgu wcześniej wprowadzono ryczałt za mobilność. Składa się on z płatnego abonamentu, który umożliwia nieograniczoną liczbę przejazdów autobusami i tramwajami po mieście. Ponadto użytkownicy mogą korzystać z wypożyczonych rowerów i samochodów należących do Stadtwerke Augsburg (SWA).

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Ptak oceanu rozwija skrzydła i żegluje

Spowolnić rowery elektryczne

Sodowy beton pochłania CO2

Drzewa jako budowniczy

Rowerowe taksówki w Paryżu

Hiszpania walczy z suszą