Pierwszy międzynarodowy tramwaj

  • Data: 15 grudnia 2017 ·
  • Autor: ·
Pierwszy międzynarodowy tramwaj
Share

W tym tygodniu linia numer 3 w Bazylei została wydłużona o 4 przystanki. Nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie to, że szwajcarski tramwaj nowe przystanki ma we Francji. Ostatni w Saint Louis. Szwajcarzy liczą, że w ten sposób rozładują korki w mieście, bo pracujący w Bazylei Francuzi będą mogli przesiąść się z samochodów do tramwajów. Jeszcze kilka lat temu tramwaj jeżdżący pomiędzy różnymi krajami wydawał się czymś nie do pomyślenia, przykład Bazylei pokazuje, że efektywny transport publiczny jest ważniejszy niż granice. Trzy lata temu w mieście został uruchomiony tramwaj jeżdżący do Niemiec.

Położona na północno-zachodnim skrawku Szwajcarii Bazylea leży w części regionu, który jest z natury międzynarodowy. Codziennie między Bazyleą, Mulhouse i Freiburgiem przemieszcza się 830 tys. mieszkańców, wszyscy też korzystają z tego samego lotniska, położonego we Francji. Mimo granic, które zresztą często się zmieniały, (na przełomie XIX i XX wieku Alzacja należała do Niemiec) ludzie przez wieki swobodnie się tu przemieszczali. I tak było aż do 1957 r., gdy przesiedli się do prywatnych samochodów.

Umacnianie się franka szwajcarskiego od 2009 roku spowodowało, że praca po szwajcarskiej stronie granicy zrobiła bardzo atrakcyjna. Z drugiej strony Szwajcarzy tłumnie ruszyli na zakupy do Niemiec i Francji. Dlatego w 2014 r. władze Bazylei zainwestowały w linie tramwajową do Weil am Rhein w Niemczech. Międzynarodowy tramwaj adresowany był do tysięcy osób, które codziennie przekraczają granicę w drodze do pracy lub szkoły. Nowe połączenie sprawiło, że część osób zrezygnowała z pokonywania tej trasy własnymi samochodami i rozładowało uciążliwe (zwłaszcza dla Szwajcarów mieszkających w Bazylei) korki. Teraz władze Bayzlei liczą na powtórzenie tego sukcesu na granicy z Francją.

Rozwiązanie takie jest już od jakiegoś czasu testowane na granicy francusko-niemieckiej. W kwietniu tramwaje w Strasburgu zaczęły kursować mostem nad Renem do Kehl.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

2 Comments

  1. Tomasz Haładyj

    Gwoli uzupełnienia i wyjaśnienia: nim linię 3 przedłużono z Bazylei do Saint Louis we Francji, a wcześniej „ósemkę” do niemieckiego Weil am Rhein – od dziesiątków lat jedna z linii podmiejskich wjeżdżała (nawet gdy nie było Unii) „na jeden przystanek” na terytorium Francji. I tak jest do dziś.

Comments are closed.