Skip to main content

Najgorszym snem władz miasta jest taka inwestycja, w którą zostały włożone olbrzymie pieniądze, a mimo tego nie ciesząca się uznaniem mieszkanców i w rezultacie świecąca pustkami. Dlaczego tak mogłoby się stać? Ponieważ nikt nie zapytał o potrzeby mieszkańców i nie skierował się bezpośrednio do nich.

Nie ma uniwersalnych rozwiązań dla miast. Nie każde zaproponowane rozwiązanie pasuje do danego miejsca i odpowiada mieszkańcom. Nie każda ulica nadaje się na deptak, nie każda ulica potrzebuje ścieżki rowerowej. Miasta zatem powinny wsłuchiwać się w oddolne inicjatywy, które mają na celu poznać lokalny koloryt oraz żeby nie wydawać pieniędzy na nietrafione rozwiązania. Miejski service design opiera się na wsłuchaniu się w głos danej społeczności, zbudowaniu tymczasowych i mobilnych rozwiązań (czyli prototypowaniu) oraz na ich testowaniu w realnym świecie.

Żywa Ulica to projekt Fundacji Napraw Sobie Miasto przy współpracy miasta oraz innych zaangażowanych jednostek. Na żywą interakcję z mieszkańcami wybrano praską ulicę Ząbkowską. To wyjątkowa ulica, ponieważ w pewnej jej części można jeszcze doświadczyć „kocich łbów” oraz w tym miejscu spotyka się Stara Praga z Nową Pragą. Stare kamienice są wspierane przez lokale, w których mogą się spotkać napływowi mieszkańcy Warszawy i nie tylko. Ząbkowska na potrzeby przetestowania mobilnych prototypów została zamknięta dla ruchu tranzytowego, a otwarta na pobliskich mieszkańców. W tym dniu zaplanowano tam aktywności, które wcześniej konsultowano z lokalsami.

Założeniem prototypów jest ich taniość i szybki montaż/demontaż. Na Ząbkowskiej powstały zatem parklety, ławki, zieleń z europalet. Minimalna zieleń zapraszała do krótkiego odpoczynku. Zatem wylegiwano się na specjalnie położonej trawie, paletach-ławkach wśród doniczek z zielenią. Wcześniejsze badania wśród mieszkańców oraz samo zbudowanie tych obiektów wzbudziło spore zainteresowanie. Meble na Ząbkowską powstawałay przez dwa miesiące pod okiem mieszkańców podczas otwartych weekendów na tej ulicy.

Żywa Ulica nie miała na celu w dłuższej perspektywie całkowitego zamknięcia na samochody. Na konsultowanych makietach pojawiły się również propozycje dla właścicieli aut, którzy też by chcieli nie mieć problemów z parkowaniem. Prototyp Żywej Ząbkowskiej zostanie w dalszej strategii Fundacji przeniesiony do innych miast. W tej nabliższej perspektywie prototypowana będzie ulica w Dąbrowie Górniczej.

Autorka: Marta Drożdż, Warszawianka. Rowerzystka. Service Designer, Metodyk Design Thinking. Miłośniczka inteligentnych rozwiązań w mieście. Kibicuje zwiększaniu terenów zielonych oraz technologiom umilającym ludziom życie.

/Fot. Fundacja Napraw Sobie Miasto//

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Zielone uliczki pod pergolami

Amerykańscy nafciarze hojni dla obcych rządów

Płacimy drożej za upalne lato

Brytyjczycy błyskawicznie wygasili węglowe piece

Budynki zero waste

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing