Blockchain pomoże ograniczyć marnotrawstwo jedzenia

  • Data: 8 stycznia 2020 ·
  • Autor: ·
Blockchain pomoże ograniczyć marnotrawstwo jedzenia
Share

Mówimy blockchain, a myślimy kryptowaluty albo jeszcze bardziej na skróty: Bitcoin. Niezaprzeczalnie to właśnie nowe elektroniczne pieniądze w największym stopniu kojarzą się nam z tym przełomowym modelem baz danych. Zastosowanie ich jest jednak daleko większe, np. mają nam pomóc w ograniczeniu marnotrawstwa żywności.

I nie jest to zwykłe przypuszczenie czy też ogólne założenie, ale konkretny plan, którego podjął się IBM. Jak podaje informatyczny potentat, dziś 45 proc. owoców i warzyw pozostaje niezjedzonych z powodu chaotycznego systemu dystrybucji, który nie dba o ich świeżość. Brak precyzji w planowaniu łańcucha dostaw żywności od rolnika do stolika (u tzw. konsumenta w domu), prowadzi do wyrzucenia łatwo psujących się produktów. Przy podejmowaniu decyzji dotyczących sadzenia czy wysiewu rolnicy często muszą zgadywać, co się sprzeda. Także sami sprzedawcy popyt i zachowania klientów przewidują na podstawie niepełnych informacji. Blockchain ma to wszystko lepiej poukładać.

„W ciągu pięciu lat w łańcuchu dostaw żywności wyeliminujemy wiele kosztownych niewiadomych. Od rolników po dostawców artykułów spożywczych – każdy uczestnik ekosystemu żywności będzie wiedział dokładnie, ile sadzić, zamawiać i wysyłać. Kiedy technologia blockchain, urządzenia IoT i algorytmy AI połączą siły, straty żywności znacznie się zmniejszą, a produkty, które trafią do naszych koszyków, będą świeższe”, deklarują eksperci IBM.

Podział ról poszczególnych technologii jest jasny. Blockchain będzie swoistym rezerwuarem danych i wiedzy. Czujniki IoT będą śledzić owoce, warzywa i inne artykuły spożywcze podczas długiej drogi z pola do sklepu spożywczego. Ulepszona sztuczna inteligencja będzie przetwarzać dane w czasie rzeczywistym przez co pomoże detalistom dowiedzieć się więcej o wzorcach żywieniowych konsumentów. Na przykład, w jaki sposób widoczna świeżość produktów wpływa na to, co kupują klienci albo na którym etapie cyklu życia pudełko truskawek traci swój urok? Na podstawie odpowiedzi udzielonych przez AI detaliści mogą dostosować cykle zakupów, aby zapewnić, że truskawki znajdą się na półkach we właściwym czasie (i za odpowiednią cenę).

/Fot: Pixnio//


PRZECZYTAJ TAKŻE: