Skip to main content

Chodzi o trasy, które równie szybko można pokonać pociągiem. Z inicjatywą wystąpiła kandydująca na kanclerza z ramienia Partii Zielonych, Annalena Baerbock. 

Argumenty przemawiające za ograniczeniem lotów są oczywiste. Według szacunków niemieckiego  Institute for Energy and Environmental Research, przejazd kolejowy z Berlina do Monachium wytwarza 5,7 razy mniej dwutlenku węgla i 20 razy mniej tlenków azotu niż przelot samolotem. 

Chadecy sprzeciwiają się ograniczeniu, argumentując, że loty samolotem staną się przywilejem dla bogatych (bo dalej będą dostępne loty droższe loty an długich dystansach) . Socjaldemokraci z kolei wykpiwają „fetysz zakazów”. Prawdopodobnie jednak po wrześniowych wyborach Partia Zielonych zyska na znaczeniu i uda się zdobyć większość potrzebną do jej uchwalenia. Tym bardziej, że Zieloni nie jest zresztą odosobnieni w kwestionowaniu „krótkich lotów”, mają poparcie społeczne. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego w 2020 r. przez Europejski Bank Inwestycyjny, aż 67% respondentów niemieckich popiera takie ograniczenia. Rozwój połączeń kolejowych spowodował, że loty krajowe znacznie straciły na atrakcyjności. Według danych z 2019 r., 42% lotniczych  tras krajowych można przejechać pociągiem w najwyżej cztery godziny. Biorąc pod uwagę czas poświęcany spędzany na lotnisku i dojazd do niego, przewaga lotów jest niwelowana. Jeśliby czas podróży rozszerzyć do sześciu godzin, okazuje się, że aż 96% przelotów krajowych można zastąpić podróżą pociągiem. 

W marcu tego roku koleje niemieckie, Deutsche Bahn ogłosiły nowe ekspresowe połączenie wielu miast z lotniskiem we Frankfurcie, co ułatwi podróżowanie na długich dystansach bez konieczności przesiadki na lot krajowy. Zakaz „krótkich lotów” funkcjonuje już we Francji, gdzie dotyczy tras, które można pokonać w 2,5 godziny (a więc w dość skromnym zasięgu). Podobne przepisy rozważa Hiszpania. 

1 odpowiedź na “Niemcy zaczną przesiadać się z samolotów do pociągów”

  1. jeżeli przejazd kolejowy wytwarza 5,7 raza więcej dwutlenku węgla to chyba lepiej latać samolotem?

Zostaw odpowiedź na maciej Anuluj odpowiwedź

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Bolesne lekcje segregacji śmieci

Rowery „minibusy” z małymi pasażerami

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej