Meadow, szwedzki startup, wprowadza innowacyjne rozwiązanie, które może zrewolucjonizować rynek opakowań dla produktów do pielęgnacji osobistej, takich jak szampony czy balsamy. Największa innowacja polega na tym, że zamiast klasycznego opakowania start-up postanowił wykorzystać aluminium, znane przede wszystkim z produkcji puszek na napoje, aby stworzyć bardziej ekologiczne i łatwe do recyklingu opakowania. Nowatorski system polega na zamknięciu kosmetyków w aluminiowych puszkach, które następnie są używane w specjalnym, wielokrotnego użytku dozowniku nazwanym Kapsul
W przeciwieństwie do tradycyjnych puszek na napoje, aluminiowe opakowania Meadow nie są otwierane standardowym sposobem za pomocą uniesienia i pociągnięcia metalowej zawleczki (nazywanej też kluczykiem). Zamiast tego posiadają solidną pokrywę, którą można otworzyć dopiero po umieszczeniu puszki w dozowniku i przekręceniu jej. Wówczas urządzenie przebija wieczko, umożliwiając łatwe i higieniczne wydobycie produktu. Po zużyciu kosmetyku puszkę można poddać recyklingowi, co jest dużą zaletą w porównaniu do plastikowych opakowań, które często trafiają na wysypiska lub do środowiska.
Pomysł Meadow zrodził się z potrzeby znalezienia szybkiego i skalowalnego rozwiązania, które nie wymagałoby budowy całkowicie nowej infrastruktury produkcyjnej. Aluminium jest już szeroko wykorzystywane w przemyśle spożywczym, a jego recykling jest bardzo efektywny – w Szwecji sięga około 90%, podczas gdy w USA około 43%, co i tak jest ponad trzykrotnie wyższym wskaźnikiem niż w przypadku plastiku. Co więcej, aluminium można przetwarzać wielokrotnie bez utraty jakości, co czyni je idealnym materiałem na opakowania.
Jednym z wyzwań, które musiał pokonać zespół Meadow, było zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników – nie chcieli, aby kosmetyki w puszkach były mylone z napojami. Dlatego zaprojektowano specjalne wieczko, które otwiera się tylko w połączeniu z dozownikiem, co eliminuje ryzyko przypadkowego spożycia. Dodatkowo, system ten jest wygodniejszy niż tradycyjne uzupełnianie opakowań, które często wymaga przelewania zawartości z miękkich opakowań foliowych do butelek.
Alternatywne rozwiązania na rynku również istnieją, na przykład szampony w formie kostek, które wymagają jedynie małych pudełek z papieru. Jednak według Victor Ljungberga, CEO i współzałożyciela Meadow, większość konsumentów nie jest jeszcze gotowa na tak radykalne zmiany. Dlatego Meadow stawia na system, który minimalnie zmienia nawyki klientów, umożliwiając im zakup produktów w puszkach podobnie jak dotychczas, ale z korzyścią dla środowiska.
Meadow współpracuje z firmami takimi jak DRT, wynalazcą pierwszych puszek do napojów gazowanych oraz Ball Corporation, największym producentem puszek na świecie, który jest także inwestorem w startupie. Dzięki temu puszki mogą być produkowane na istniejących liniach produkcyjnych, co pozwala na szybkie i efektywne skalowanie produkcji. Marki mogą również personalizować puszki i dozowniki, płacąc za licencję na korzystanie z systemu.