Skip to main content

Nadejście ery usług i spadek roli produkcji dla miast miał tę zaletę, że praktycznie cały przemysł się z nich wycofał. W starych halach fabrycznych powstają mieszkania, hotele, przestrzeń rozrywkowa i centra handlowe. Tym miejskim zagłębiom produkcyjnym często towarzyszyły też rozległe bocznice kolejowe, którymi do miast dowożono towary i wywożono produkty. Dziś często leżą odłogiem, a można je wykorzystać z pożytkiem dla mieszkańców i np. zrobić tam park. Tak jak w Paryżu.

Konkretnie chodzi o tereny przy Ordener-Poissonniers na wschodnim skraju 18 dzielnicy. Osiedla mieszkaniowe już dawno tu pobudowali, ale niszczejące tory z halami warsztatowymi pozostały. Ten całkiem rozległy teren – ma 3,7 ha – został przeznaczony pod mieszaną zabudowę, a projekt przebudowy przygotował duńsko-francuski zespół z pracowni SLA oraz BIECHER ARCHITECTES.

Jak sama nazwa wskazuje, ich Jardin Mécano, czyli mechaniczny ogród, przewiduje adaptację starych kolejowych zabudowań, ale jednocześnie ma być wyrazem tzw. projektowania bioklimatycznego. Przede wszystkim będzie tu miejsce na rozległy park, a sama zabudowa ma pozostawać neutralna jeśli chodzi o emisję CO2 i w dodatku zasilana odnawialnymi źródłami energii.

Mieszkań będzie tu sporo, bo przewidziano je dla tysiąca mieszkańców, z czego połowa to mieszkania socjalne, 20 proc. na lokale ze średniej półki, a tylko pozostałe 30 proc. to czysta komercja. Do tego szkoła, inkubator wzornistwa przemysłowego dla małych firm, farma miejska, kino i klasyczne zaplecze restauracyjno-handlowo-biurowe.

Sercem projektu będzie jednak rozległy teren zielony wciskający się pomiędzy zabudowania. „Projekt Ordener-Poissonniers będzie swoistym, zielonym prezentem dla Paryża. Podczas transformacji starego, postindustrialnego dworca kolejowego skupiliśmy się na cechach, które nowy projekt ma przywrócić tej dzielnicy. Łącząc wyraźny przemysłowy charakter terenu z innowacyjnymi pomysłami tworzymy nowy standard dla przyrody w Paryżu”, powiedział Rasmus Astrup, partner SLA.

/Fot: SLA//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Zielona ścieżka PZU

Wojna o wodę

Bolesne lekcje segregacji śmieci

Rowery „minibusy” z małymi pasażerami