Skip to main content

Istnieje wiele sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu ulicznego w miastach. Można wprowadzić ograniczenia prędkości, wyłączyć z ruchu samochodowego wybrane miejsca, zbudować ścieżki i drogi rowerowe, czy przeprowadzić kampanię społeczną. San Francisco dorzuca do wielu znanych metod nową propozycję: ograniczenie możliwości skrętów.

Na razie projekt dotyczy okolicy Market Street, jednej z najważniejszych arterii miasta, od południa opasującej historyczne centrum. Idea jest prosta. Prywatne samochody osobowe nadjeżdżające z obu kierunków będą mogły przecinać Market Street, ale skręcać w nią tylko z kilku przecznic – nie będzie takiej opcji na odcinku sięgającym ponad półtora kilometra.
Wjazd w ulicę przy pomocy skrętu w prawo będzie za to możliwy dla rowerzystów, autobusów, samochodów dostawczych i taksówek. Na ulicy zostaną też wyodrębnione osobne pasy dla mini busów i innych pojazdów transportujących ludzi, które jedynie przejeżdżają przez miasto.

Posunięcie ma zmniejszyć liczbę miejsc, w których możliwe są kolizje z udziałem samochodów, rowerzystów i pieszych. Market Street przecina aż 4 z 20 najniebezpieczniejszych skrzyżowań w mieście, gdzie często dochodzi do wypadków. Na jednym z nich, skrzyżowaniu Market Street z 5 Aleją doszło między 2012 a 2013 r. do 20 poważnych zdarzeń, w których ucierpieli przechodnie i rowerzyści.
Władze miasta oczekują spadku ruchu samochodowego w okolicach Market Street o około 30 do 50 proc.. Liczą na to, że utrudnienia zmienią nawyki i utarte trasy kierowców, którzy obecnie przejeżdżają często tą wielką miejską arterią.

Zmiana ma przynieść korzyści wielu stronom. Płynniej odbywał się będzie transport międzymiastowy i taksówkowy. Samochody dostawcze będą łatwiej znajdować miejsca postoju. Zwiększy się bezpieczeństwo przechodniów i rowerzystów. Wśród zwolenników pomysłu są również okoliczni właściciele sklepów, dla których mniej stojących w korkach samochodów, a więcej pieszych może przełożyć się na realny wzrost klientów.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

PROJEKTOWANIE BEZPIECZNYCH SKRZYŻOWAŃ ULICE BEZ DROGOWYCH ZNAKÓW I BEZ WYPADKÓW 7 WSKAZÓWEK: JAK PLANOWAĆ MIASTO BEZPIECZNE DLA PIESZYCH
Najpopularniejsze teksty

Shein ma spore kłopoty przez greenwashing

Stacje paliw przyszłości

CO2 trzeba potraktować jak surowiec

Second hand walczy z Fast Fashion

Chodniki pijące deszcz