W poszukiwaniu uciekającego ciepła

  • Data: 15 stycznia 2015 ·
  • Autor: ·
W poszukiwaniu uciekającego ciepła
Share

/Fot:Essess//
Osiem lat temu, na ulice miast całego świata Google wypuścił samochody uzbrojone w aparaty, aby fotografowały każdy zakątek. Tak powstało Street View. Dziś samochody z kamerami na ulice wysyła Essess, startup powstały na MIT. W jego przypadku nie chodzi jednak o zwykłe zdjęcia budynków, ale specjalistyczne fotografie obrazujące którędy z domów wycieka ciepło.

Dlatego samochód nie wiezie zwykłych aparatów, lecz radiometryczne kamery rejestrujące długie fale podczerwone oraz fale bliskiej podczerwieni. Do tego LiDAR (rodzaj laserowego radaru), dzięki któremu zbiera trójwymiarowe zdjęcia fasad budynków. Całością zarządza oprogramowanie, które nie tylko wyznacza trasę oraz kieruje kamerami. Stworzony algorytm na miejscu przetwarza dane: łączy ze sobą obrazy, odfiltrowuje to co w tle od samych budynków i tworzy ich mapy cieplne. W ciągu jednej nocnej przejażdżki samochód generuje ponad 3 terabajty danych i transferuje je do centrali firmy ulokowanej w Bostonie.
W ten sposób, na zlecenie firm dostarczających energie Essess wskazuje którym klientom ciepło z domu najbardziej wycieka i w których miejscach powinni dokonać izolacji. Dysponując mocnymi narzędziami analitycznymi firma przedstawia nawet kalkulacje efektywności inwestycji w takie naprawy i jak szybko mogą się zwrócić.

Essess realizuje też jednorazowe duże zlecenia skanując np. obiekty wojskowe, rafinerie, biurowce a nawet szkoły. Od 2011 kiedy zaczął swoją działalności zdążył zmapować już 4 mln obiektów.
Zebrane informacje dodatkowo kompiluje z danymi demograficznymi tworząc całe raporty dotyczące zachowań poszczególnych grup społecznych – wiadomo z nich m.in. że rodziny z trójką dzieci o 8 proc. częściej uszczelniają swoje domy niż ci co mają dwoje dzieci. Tego typu opracowania uwzględniające przekroje wiekowe, majątkowe i geograficzne w połączeniu z mapą przecieków cieplnych firmy energetyczne wykorzystują do prowadzenia kampanii marketingowych, zachęcających klientów do wdrażania rozwiązań efektywnych energetycznie.