W Chinach rowery wypożyczane dzięki aplikacji możesz zostawić w każdym miejscu

  • Data: 2 lutego 2018 ·
  • Autor: ·
W Chinach rowery wypożyczane dzięki aplikacji możesz zostawić w każdym miejscu
Share

Trzynaście z piętnastu największych systemów wypożycania rowerów miejskich znajduje się w Chinach (5. na liście jest Paryż z 21 tys. rowerów, a 12. – Londyn, gdzie można skorzystać z 16,5 tys. rowerów). Hangzhou – miasto położone o godzinę drogi pociągiem od Szanghaju – jest tylko niewiele większe od Londynu, ale ma aż 5 razy większy system samoobsługowych wypożyczalni rowerów (84 tys. rowerów). Prawdziwą furorę w Chinach robią jednak charakterystyczne kolorowe rowery, które można „zaparkować” gdziekolwiek i które tysiącami zalegają na chodnikach. Idea jest prosta: użytkownicy ściągają aplikację, która umożliwia im znalezienie roweru w okolicy, po czym odblokowują je, skanując kod QR z telefonu lub wpisując odpowiedni kod liczbowy. W odróżnieniu od tradycyjnych systemów wypożyczania jednośladów, taki rower można zostawić w dowolnym miejscu.

Klientów nie brakuje. W niecały rok jedna tylko firma Mobike wprowadziła na ulice 18 chińskich miast ponad milion nowych rowerów. Założony m.in. przez byłego szefa Uber Shanghai , Mobike uzyskał niedawno wsparcie firm: Tencent (chińskiego internetowego giganta) oraz Foxconn (największego producenta elektroniki i komponentów komputerowych, który pracuje m.in dla Apple) i obecnie jest w stanie wprowadzać na rynek aż 10 milionów rowerów rocznie. Na tym jednak się interes nie kończy. Firma Ofo założona w 2015 r. jako start-up uniwersytetu w Pekinie chwali się ponad 10 mln użytkowników w 33 miastach. Jest jeszcze Bluegogo, Xiaoming i wiele podobnych, pojawiających się jak grzyby po deszczu firm.

Popularność tego biznesu w Chinach nie była wcale oczywista. Upojone sukcesem ekonomicznym nowe pokolenia Chińczyków chętnie przesiadały się do samochodów, a rowery zostały zdegradowane do roli pojazdów przestarzałych. Możliwość łatwego skorzystania z roweru przez aplikację spowodowała, że ten środek transportu wraca w Chinach do łask. Większość użytkowników to ludzie w wieku 20-30 lat, wielu prowadzi rowery jedna ręką, drugą obsługując smartfony. Rower to już nie relikt poprzedniej epoki, a symbol nowoczesnego podejścia do życia.


PRZECZYTAJ TAKŻE: