Skip to main content

Na ulicach polskich miast coraz częściej można spotkać rowery towarowe. Zwykle są to jednak prywatne pojazdy, wypożyczane na okazjonalne przewozy. Pojawiają się już pomysły na bardziej systemowe rozwiązania, takie jak chociażby projekt grupy Hot Ducks, która wygrała tegoroczną wrocławską edycję Climathonu – warsztatów, na których w ciągu doby trzeba przygotować miejski projekt proekologiczny.

Podobnie jak w innych przypadkach, również tu inspiracją były doświadczenia europejskich miast. W krajach, gdzie rowery dysponują lepszą infrastrukturą, a samochody mają mniejsze pole manewru, często jest to jeden z najlepszych sposobów na dostawę towaru. W Amsterdamie powstają firmy, jak np. FoodLogica, specjalizująca się w rozwożeniu żywności elektrycznymi rowerami trójkołowymi głównie do restauracji działających w centrum. Towary pochodzą m.in. z tutejszej giełdy żywnościowej Amsterdam Food Center.
W niemieckim Wiesbaden działa z kolei Kiezkaufhaus, gdzie lokalni sklepikarze w kooperatywie sprzedają swoje produkty w internecie z dostawą do domu właśnie za pomocą floty rowerów cargo. Są też takie miasta jak Groningen, gdzie rowery tak skutecznie wyparły samochody, że nawet z Ikei towary przewozi się bagażowymi trajkami.

W podobny sposób o swojej inicjatywie myślą wrocławianie z grupy Hot Ducks. Zależy im na stworzeniu floty rowerów cargo, które dostarczałyby towary do lokali w centrum miasta. Uliczki starówki są małe i wymiana samochodów dostawczych na trzykołowe rowery odciążyłaby miasto.
Wrocław nie dysponuje giełdą towarową w stylu Amsterdam Food Center, pomysłodawcy myślą więc także o stworzeniu centrum przeładunkowego, gdzie towary dostarczałyby samochody, a dalej rozwoziłyby je rowery. Jako ciekawą lokalizację na tego typu hub zespół Hot Ducks wskazał pl. Społeczny. Swoje wątpliwości wyrazili jednak przedstawiciele ratusza uznając, że to zbyt blisko śródmieścia i obiekt wprowadzi zbyt wiele samochodów dostawczych na obrzeża centrum miasta. Zasugerowali, aby poszukać jakiegoś już istniejącego centrum logistycznego. Zwiększenie odległości można by zniwelować przez wprowadzenie rowerów elektrycznych.

Nie jest to pierwszy w Polsce projekt wprowadzenia do miasta publicznych rowerów cargo. Od czerwca tego roku 10 takich pojazdów wzbogaciło system rowerów miejskich w Opolu, a w tegorocznej edycji budżetu partycypacyjnego podobny projekt powstał m.in. w Łodzi. Poza siecią rowerów publicznych można je wypożyczać także w Warszawie.

/Fot: FaceMePLS//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.