Miasto bez barier dźwiękowych

  • Data: 25 czerwca 2019 ·
  • Autor: ·
Miasto bez barier dźwiękowych
Share

Drony dokonujące inspekcji infrastruktury kolejowej, próby z pociągami wodorowymi, a przede wszystkim niskie dźwiękoszczelnej ściany, które ograniczą hałas pociągów. To 3 z 24 wygranych projektów konkursu First of a Kind (FOAK) organizowanego przez brytyjski Departament Transportu. Ich twórcy mogą nie tylko liczyć na dofinansowanie – pula grantów wynosi 7,8 mln funtów – ale przede wszystkim przetestowanie swoich pomysłów na brytyjskiej kolei.

Wśród zwycięzców były również tak specjalistyczne projekty jak pozbywanie się z torów liści, które powoduję że szyny robią się śliskie – generalnie sposoby są dwa, jeden to zraszanie szyn dzięki czemu liście się do nich mają nie przyklejać, a drugi mapowanie przytorowej roślinności i identyfikacja drzew podatnych na zrzucanie liści.
Z praktycznego punktu widzenia mieszkańców najciekawszy wydaje się jednak nowy typ barier dźwiękoszczelnych, który zaproponowała holenderska firma 4Silence. Dotychczas znana była ze swoich przydrożnych chodników WHIS, które także mają za zadanie chronić mieszkańców przed hałasem.

Wszystko za sprawą specyficznej konstrukcji tych betonowych szykan, naznaczonych rowkami różnej głębokości biegnących równolegle do ulicy. Są one specjalnie dostrojone do częstotliwości rezonansowej hałasu ulicznego. Mechanizm działania jest prosty: część cząstek powietrza jakie niesie fala dźwiękowa trafia do rowków, odbija się i zawraca wydostając na zewnątrz. W drodze powrotnej zderzają się zatem z kolejną falą ulicznego hałasu i zmienia jej kierunek. Tworzy się więc zjawisko dyfrakcji, a fala dźwięku zamiast dalej wędrować poziomu zakrzywia się w górę i nie dociera do budynków sąsiadujących z drogą.

W podobny sposób inżynierowie z 4Silence chcą podejść do barier dźwiękoszczelnych dla brytyjskiej kolei. Nie wchodzi tu w grę tworzenie czegoś w rodzaju pobocza równego poziomowi torów, ale ściana jaką zaproponowali Holendrzy ma być trzykrotnie niższa od tradycyjnej. W ten sposób zamiast monstrualnych konstrukcji, wzdłuż torów powstał by rodzaj barierki metrowej wysokości.

/Fot: wyliepoon//