Skip to main content

W sierpniu 2013 roku mieszkańcy koreańskiego Suwon zgodzili się do uczestnictwa w eksperymencie polegającym na powstrzymaniu się przez miesiąc od używania samochodów. Akcja została zrealizowana w ramach projektu EcoMobility Festival i objęła centralną dzielnicę miasta HaengGung. Bez zmian działała tylko komunikacja miejska, a z aut korzystać mogły jedynie służby miejskie oraz okoliczne sklepy i punkty usługowe, realizujące za ich pomocą dostawy towarów.

Zakaz poruszania się samochodami był odważnym posunięciem, do którego nie było łatwo przekonać mieszkańców, za to efekty były łatwe do przewidzenia. Ruchliwe i zatłoczone ulice wypełniły się pieszymi, rowerzystami i dziećmi. Właściciele restauracji, którzy początkowo protestowali przeciwko pomysłowi porzucenia samochodów musieli wystawiać na zewnątrz dodatkowe krzesła. A puste ulice zaczęły być wykorzystywane do wystawiania spektakli teatralnych, urządzania imprez i gry w badmintona.

Ale jak każde święto, EcoMobility musiało kiedyś się skończyć. Zresztą trudno sobie wyobrazić, by mieszkańcy tej wielkości metropolii (w Suwon swoją główną siedzibę oraz laboratoria ma między innymi Samsung) mogli na stałe zrezygnować z posiadania samochodów. Przy tego rodzaju eventach chodzi raczej o co innego: o zmianę postawpokazanie mieszkańcom alternatywy dla standardowego schematu funkcjonowania, w którym samochód jest głównym sposobem podróżowania między pracą i szkołą.

Po zakończeniu akcji mieszkańcy Suwon sami zaczęli naciskać władze miasta na prowadzenie zmian. Poszerzone zostały chodniki, na których zrobiono miejsce na zasadzenie roślin. Zostały schowane w ziemi kable elektryczne (wiszące kable są plagą wielu dalekowschodnich miast), na ulicach pojawiły się murale. Zlikwidowane zostały wszystkie miejsca parkingowe wzdłuż ulic Hwaseomun oraz Sinpung Street, a wygospodarowane w ten sposób miejsce zostało przekształcone w place zabaw oraz miejsca do siedzenia, z ławkami, stołami i sprzętem do zabawy. Całkowity koszt tych ulepszeń – około 10,45 miliona dolarów – został w większości pokryty przez miasto. Została otworzona nowa wypożyczalnia z bezpłatnymi rowerami oraz zbudowano ponad 100 kilometrów nowych tras rowerowych. Wreszcie na większości ulic w dzielnicy HaengGung ograniczono prędkość poruszania się samochodów do 30 km na godzinę, co szybko przełożyło się na zmniejszenie ruchu oraz wzrost bezpieczeństwa na ulicach.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny