Jak najlepiej zorganizować wakacje, by nabrać sił do pracy? I ile powinny one trwać?

  • Data: 5 kwietnia 2019 ·
  • Autor: ·
Jak najlepiej zorganizować wakacje, by nabrać sił do pracy? I ile powinny one trwać?
Share

Krótkie okresy wypoczynku coraz częściej okazują się nieefektywne, zwłaszcza, że granice między pracą a czasem wolnym stają się coraz bardziej płynne. Trudno zrównoważyć długie godziny aktywności zawodowej i stres z nią związany krótkimi chwilami wytchnienia. Dotychczasowe badania potwierdzały, że urlopy przyczyniają się do większej satysfakcji z życia, poprawiają nastrój i stan zdrowia. Problem w tym, że wszystkie te pozytywne efekty znikają dość szybko po powrocie do pracy. Wcześniejsze badania dotyczyły jednak przede wszystkim krótkich, kilkudniowych wakacji. Może po prostu potrzebujemy dłuższych urlopów.

Badacze z holenderskiego uniwersytetu Radboud University zbadali wpływ na samopoczucie urlopów przekraczających 14 dni. Postanowili też przyjrzeć się bliżej, co właściwie dzieje się z ludźmi podczas wakacji. Do czynników uwzględnianych w dotychczasowych badaniach, jak odpoczynek, sen, aktywność fizyczna czy społeczna oraz „oderwanie od pracy”, Holendrzy dodali także „smakowanie”, czyli przyjemność i poczucie spełnienia czerpane z doświadczanych sytuacji. Biorąc pod uwagę te zmienne, obok wielu innych (jak wiek, status rodzinny, poziom edukacji, rodzaj pracy, rodzaj i miejsce wakacji), prowadzili pomiary samopoczucia i odczuwanego stanu zdrowia u tych samych osób przed wakacjami, 3-4 razy podczas wakacji oraz 5 razy po wakacjach.

Potwierdziło się, że podczas urlopu czujemy się znacznie lepiej niż przed nim, co trudno uznać za wynik zaskakujący. Badacze obliczyli też, że najlepiej czujemy się w 8. dniu wakacji (czyli jednak warto jeździć na dłużej niż tydzień). Niestety okazuje się, że w ciągu pierwszego tygodnia po powrocie do pracy, nasze samopoczucie wraca do poziomu sprzed urlopu. I nie ma tu znaczenia, jak długo przebywaliśmy na urlopie, czy w trakcie urlopu zajmowaliśmy się pracą, na ile uprawialiśmy wysiłek fizyczny i w jakim stopniu spędzaliśmy czas z rodziną czy znajomymi. Mało tego, wychodzi na to, że to raczej bierny odpoczynek niż aktywny przekłada się na dłuższy efekt po wakacjach. To, co ma zasadniczy wpływ na trwałą regenerację to poczucie kontroli nad swoim czasem i „smakowanie” go. Innymi słowy, czerpanie przyjemności ze spędzanego czasu ważniejsze niż rodzaj aktywności.