Skip to main content

Temat bezpieczeństwa na torach jest w Polsce szczególnie aktualny. Nasze przejazdy kolejowe należą do najniebezpieczniejszych w Europie. Ciekawa może być więc informacja o tym, że brytyjscy inżynierowie ruchu stworzyli wyjątkowo szczelny i bezpieczny system zarządzania szlabanami.

Zazwyczaj za przekazywanie informacji odpowiada dyżurny ruchu, który wysyła pociąg w trasę. Trafiają one do dróżników oraz automatycznie zamykanych szlabanów. Na Uniwersytecie Huddersfield opracowano jednak specjalny czujnik, który wykrywa przejeżdżający nad nim pociąg i bezprzewodowo informację wysyła dalej. Sensory działają w sieci, dlatego nawet jeśli jeden z nich się popsuje, informacja obejdzie go i trafi do następnego. Tak czy owak dotrze na przejazd kolejowy.

Czujniki mają przy tym własne niezależne zasilanie. Mocy dostarczają im same pociągi wprawiające szyny w drgania – czujniki tę energię przekształcają w prąd. Poza ostrzeganiem przed nadjeżdżającym pociągiem sensory mają też informować o uszkodzeniach torowiska.


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny

Bezpieczne przejście dla pum

Szybowce przyszłością lotnictwa

Elektroliza dobra na wszystko