IKEA chce meblować autonomiczne samochody

  • Data: 5 grudnia 2018 ·
  • Autor: ·
  • Komentarze: 0
IKEA chce meblować autonomiczne samochody
Share

IKEA uznała, że urządzanie mieszkań to dla niej zbyt mało. Teraz zastanawia się nad meblowaniem samochodów. Jednak nie tych zwykłych z klasycznymi siedzeniami. Szwedzka firma próbuje przewidzieć jak rewolucyjne zmiany mogą przyjść w ślad za autonomicznymi autami. Stracą swoją zwykłą funkcję maszyny do przewożenia ludzi, a staną się kolejną przestrzenią, w której toczy się życie.

Koncepcję jak może to wyglądać w przyszłości zaprezentowało studio Space10 pracujące dla IKEA oraz pracownia foam Studio. Projektanci przygotowali raport Space on Wheels, który jest analizą trendu oraz próbą przewidzenia jak mogą wyglądać takie pomieszczenia na kółkach i jakie będą pełnić funkcje. Pierwsze w kolejności jest biuro na kółkach. To rzecz oczywista, odpowiedź na długi czas przejazdu do stacjonarnego biura – przeciętnie tracimy na to 75 min dziennie, z czego 30 minut to stanie w korkach.

Poza tym są:
kawiarnia na kołach – to odpowiedź dla ludzi w pośpiechu, tak aby mogli spotkać się przy kawie, a jednocześnie jechać np. na kolejne spotkanie,
przychodnia na kołach – problem z transportem to jedna z trzech podstawowych barier w dostępie do opieki medycznej, szczególnie jeśli chodzi o ludzi ubogich – stąd pomysł na przychodnię, która sama do nich przyjedzie,
farma na kołach – to też koncept przygotowany z myślą o mniej zamożnych, którzy mają ograniczony dostęp do sklepów sprzedających zdrową i świeżą żywność.
salon gier na kołach – to po prostu sposób na umilenie sobie podróży – kapsuła na kółkach z ekranami na szybach, dzięki której po drodze będzie można całkowicie zanurzyć się w świecie elektronicznej rozrywki,
hotel na kołach – to właściwie drogowy wariant wagonów sypialnych, tyle że w tym przypadku projektanci stawiają na transport indywidualny, z którego można skorzystać w dowolnym momencie na wybranej przez siebie trasie,
sklep na kołach – po sklepach stacjonarnych i internetowych ma to być swego rodzaju pośrednia forma robienia zakupów, dająca bezpośredni kontakt z towarem, ale robiona na miejscu pod domem.

Wspólną cechą wszystkich tych pomysłów jest jak najbardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni. To zresztą IKEA robi od dawna, dostrzegając tendencję do sukcesywnego pomniejszania przestrzeni, w której żyjemy. Był to temat przewodni katalogu na rok 2017, a sama szwedzka firma włączyła się m.in. w projektowanie habitatów dla potencjalnych kolonizatorów Marsa, aby przy tej okazji ćwiczyć się w gospodarowaniu przy niewielkich zasobach.

/Fot: Space10, foam Studio//


PRZECZYTAJ TAKŻE:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.