Skip to main content

Widok setek rowerów stojących przed wyjściem z dworca Amstredam Centraal robi chyba wrażenie na każdym, kto po raz pierwszy odwiedza miasto. Trudno się dziwić, Amsterdam to fenomen, trudno znaleźć inne miejsce, w którym 63 proc. mieszkańców codziennie jeździłoby na rowerze. Przydworcowy parking jest zresztą zbyt mały, by pomieścić wszystkie zostawiane tu rowery, dlatego część z nich zostawiana jest na specjalnie tu zacumowanych pływających pontonach. Ale ta prowizorka ma się skończyć wraz z przebudową dworca. Powstanie specjalny, podziemny parking, który pomieści 17,5 tys. rowerów, a docelowo ma być tam miejsce nawet dla 21 tysięcy pojazdów. Drugim celem inwestycji jest ułatwienie dostępu do zatrzymujących się w okolicy Amsterdam Centraal tramwajów wodnych. Przebudowane zostanie nabrzeże. Władze Amsterdamu liczą, że dzięki transportowi rzecznemu oraz rowerom uda się usprawnić komunikację tego miejsca. Stanie się to kosztem zmniejszenia miejsca przeznaczonego dla samochodów.

Oczywiście powodów przebudowy przestrzeni wokół działającego od 135 lat dworca jest więcej. Po za kwestiami transportowymi, chodzi też o uporządkowanie terenu wokół zabytkowej budowli. Od tego miejsca swój pobyt w mieście, rozpoczyna większość przyjeżdżających tu gości. Dworzec pełni rolę nie tylko centralnego punktu komunikacji kolejowej, ale jest też dobrze skomunikowany z lotniskiem. Zresztą biorąc pod uwagę jego centralne położenie i wielkość Amsterdamu trudno się na niego nie natknąć idąc nawet na piechotę przez miasto. Amsterdam Centraal to rodzaj wizytówki miasta, chodź otaczająca okolica jest dziś nieco chaotyczna. I zmienić ma to przebudowa.

Pomoże w przywróceniu temu miejscu bardziej morskiego charakter, nawiązującego do historii Amsterdamu. Dlatego zmienione zostaną nabrzeża i dostęp do komunikacji wodnej. Remont przejdą też mosty, dzięki czemu lepiej będzie widać, że Amsterdam Centraal znajduje się tak na prawdę na wyspie, połączonej z lądem pięcioma mostami. Bo dziś kiedy wychodzi się z dworca nie jest to dla wszystkich takie oczywiste.

Jeszcze nie dodano komentarza!

Twój adres nie będzie widoczny publicznie.

Najpopularniejsze teksty

Beton bez cementu

Miesięczny bilet napędza kolej

Kopenhaga pełna osiedli z kontenerów

Elektryczne taksówki niebawem polecą

Biblioteki na kółkach

Koniec poczty lotniczej

Ludzie uczą mówić rośliny