Finowie aranżują przestrzeń w szkole tak, by dzieci lepiej się w niej czuły

  • Data: 4 października 2018 ·
  • Autor: ·
Finowie aranżują przestrzeń w szkole tak, by dzieci lepiej się w niej czuły
Share

Finlandia słynie z dobrej edukacji, ale nie ustaje w wysiłkach, by ją doskonalić. Na pierwszy ogień poszedł zmieniony w 2016 program nauczania. Na drugi – architektoniczna forma szkół: korytarze i klasy z tradycyjnym układem ławek, stopniowo zastępowane są otwartą przestrzenią.

Eksperymenty z otwartą przestrzenią w szkołach trwają co najmniej od lat 50. XX w. Przemawia z nimi przede wszystkim możliwość zmiany sposobu nauczania. Problemem jest jednak wyraźnie większy poziom hałasu, a co za tym idzie, problemy z koncentracją. Nowe rozwiązanie odchodzi od klasycznej koncepcji open space, która zazwyczaj sprowadza się do pustej bryły prostopadłościanu. Według Reino Tapaninena, głównego architekta, fińskiego wydziału szkolnictwa, chodzi raczej o różnorodność i łatwe do przestawiania umeblowanie. Zamiast jednolitych ławek i twardych krzeseł, w szkołach pojawiają się fotele, poduszki, sofy, a także różnorodna kolorystyka.

Aby zagwarantować możliwość skupienia, do szkół wprowadzane są ruchome ściany i przegrody. By zminimalizować hałas, w pracy nad projektami uczestniczą specjaliści od akustyki, którzy dbają m.in o dobór odpowiednich materiałów izolacyjnych. Do łask wracają tekstylne wykładziny na podłogach, które obecnie znacznie łatwiej czyścić, zwłaszcza, że dzieci w szkole zmieniają obuwie lub chodzą w skarpetkach. Większe, bardziej uczęszczane i głośniejsze przestrzenie zorganizowane są w jednej części budynku, podczas gdy w innej jego części skupione są niewielkie salki, gdzie można pracować w ciszy.

Uzyskiwana dzięki ruchomym ścianom i łatwo przestawnym meblom – elastyczna organizacja przestrzeni wyraża nowa koncepcję szkoły, która promuje autonomię nauczycieli i uczniów, umożliwiając im w większym stopniu organizację procesu nauczania. Chodzi także o urozmaicenie warunków nauczania i ograniczenia sztywnych podziałów na klasy i grupy wiekowe. Finowie mają nadzieję, że przejrzysta i przyjazna przestrzeń szkół pomoże uczniom rozwinąć przyjazną i otwartą postawę wobec innych. Elastyczność w organizacji przestrzeni ma także pomóc w elastycznym , interdyscyplinarnym podejściu do przedmiotów nauczania.