Czy miastem da się zarządzać, tak jak lotniskiem

  • Data: 14 czerwca 2018 ·
  • Autor: ·
Czy miastem da się zarządzać, tak jak lotniskiem
Share

Czy można sobie wyobrazić ruch lotniczy bez kontroli lotów. Z pewnością nie. Nie przyjdzie nam jednak do głowy by wieże kontrolujące ruch stawiać na ulicach i drogach. Dlaczego? Przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Wprawdzie w wypadkach lotniczych ginie znacznie mniej osób niż w wypadkach samochodowych, ale skutki pojedynczego wypadku są w przypadku samolotu bez porównania bardziej tragiczne.
Jest jednak dużo ważniejsza i bardziej praktyczna przyczyna: ograniczona powierzchnia pasów startowych, która umożliwia dokładne reglamentowanie i zarządzanie ruchem. Oczekiwanie na pasie na start samolotu jest wprawdzie irytujące z perspektywy pasażera, ale umożliwienie startu i lądowania samolotów co dwie minuty jest niemałym osiągnięciem organizacyjnym. Innymi słowy lotniska wyspecjalizowały się w optymalizacji wykorzystania najbardziej ograniczonego zasobu w systemie lotów. I w tym momencie otwierają się ogromne możliwości przed miastami, które wzorując się na lotniska mogłyby w podobny sposób nauczyć się zarządzania ruchem ulicznym.
Wyzwanie jest z pewnością coraz większe. O ile zagęszczenie ludności w miastach długo postępowało dość powoli, o tyle w ciągu ostatnich lat gwałtownie przyśpieszyło. Jeszcze w latach 50. W miastach mieszkało zaledwie 29% ludzi. Dziś jest to już 55%, a szacunki na 2050 r. mówią o 67%. Miast nie tylko przybywa, ale przede wszystkim stają się one coraz większe. Ponad 500 miast ma ponad milion mieszkańców, podczas gdy w latach 50. było ich 87. Jeszcze w 1975 r. tylko trzy miasta na świecie (Mexico City, Nowy Jork i Tokio) liczyły ponad 10 mln mieszkańców. Obecnie takich mega miast jest 31, a w 2030 r. ich liczba ma przekroczyć 40.
Wraz ze wzrostem zaludnienia rośnie potrzeba transportu. W 2010 r. mieszkańcy miast łącznie pokonywali codziennie 25,8 bilionów kilometrów. W 2030 r. kilometraż ten ma wzrosnąć o 68% do 43,2 bln, a w 2050 r. o kolejne 55% do 67,1 bln. Sprawny scentralizowany system kontroli ruchu umożliwiający transport dużej liczby pasażerów wydaje się w tej sytuacji nieodzowny.