Automatycznie ustępujemy miejsce z lewej strony schodów ruchomych

  • Data: 26 grudnia 2018 ·
  • Autor: ·
Automatycznie ustępujemy miejsce z lewej strony schodów ruchomych
Share

W zeszłym tygodniu East Japan Railway Company (JR East) ruszyła z nową kampanią, namawiając pasażerów schodzących do tokijskiego metra, by ustawiali się po obu stronach schodów ruchomych. Do tej pory osoby korzystające ze schodów ruchomych zwyczajowo stawały z prawej stromy, pozostawiając lewą wolną dla pasażerów, którzy się śpieszą i mogą iść po niej szybciej. Na ścianach i nad ruchomymi schodami pojawiły się tablice informacyjne w języku japońskim i angielskim, a na niektórych stacjach dodatkowych informacji udzielali pracownicy metra, kierując potokami pasażerów. Mimo to kampania przyniosła mizerne rezultaty, Japończycy do nowych zaleceń stosowali się z dużymi oporami, odruchowo ustawiając się po prawej stronie.

Dlaczego w ogóle japońskie koleje postanowiły zmienić dość ugruntowany zwyczaj jeżdżenia schodami ruchomymi? Argumenty są  dwa: względy bezpieczeństwa oraz chęć zmniejszenia zatorów robiących się wśród osób spieszących na stacje. Według Japan Elevator Association (JEA) 59 proc. wszystkich wypadków na schodach ruchomych następuje w efekcie chodzenia lub biegnięcia właśnie po lewej stronie schodów. Gdy wszyscy cierpliwe staliby na schodach, czekając aż te dowiozą ich poziom stacji liczba wypadków zdaniem JEA mogłaby spaść nawet o 880 rocznie. A dodatkowym bonusem byłoby skrócenie średniego czas potrzebnego, by się dostać na stację

Według badań przeprowadzonych przez Transport for London (TfL) średni czas dotarcia do stacji w czasie szczytu komunikacyjnego, gdy pasażerowie zajmują obie strony schody skraca się o 24 procent. Testy zostały przeprowadzone na jednej z najbardziej ruchliwych stacji w Londynie Holborn, a było to możliwe, bo schody mogły w ten sposób przewieźć 31 dodatkowych osób na minutę, rozładowując wąskie gardło, jakie z reguły powstaje przy wejściu na schody. Ale mimo prób wprowadzenia tego rozwiązania w najbardziej zatłoczonych miejscach w londyńskim metrze, stawianie po obu stronach się nie przyjęło. Porażką zakończyła się też próba wdrożenia podobnego rozwiązania w metrze w Waszyngtonie i w Hongkongu.

Wynika to z kilku przyczyn. Stawanie po prawej stronie schodów ruchomych uważane jest za przejaw  dobrego zachowania i dobrych manier w komunikacji miejskiej. Swoje robią też media społecznościowe, gdzie często zamieszczane są filmiki, na których osoby blokujące ruch po lewej stronie schodów są obśmiewane i piętnowane. Zresztą zostawiając lewą stronę pustą jesteśmy narażeni na mniejszą liczbę interakcji z nieznajomymi, na podobnej zasadzie, kiedy sami zajmujemy dwuosobowe siedzenie. Wreszcie nie wszyscy tak samo spieszą się na metro czy pociąg. I chodź kiedy stoimy po obu stronach schodów średni czas dotarcia dla wszystkich ulega skróceni, to jednostki, którym naprawdę się śpieszy, jadą schodami dłużej. Większość osób wychodzi z założenia, że w tej sytuacji nie ma sensu blokować szybkiej ścieżki po „lewej stronie”, szczególnie, że kiedyś sami mogliby się znaleźć w podobnej sytuacji i wówczas też oczekiwaliby, że inni przepuszczą ich lewą stroną.

1 Comments

  1. anna

    Nie w Warszawie! Tu nikt nikomu nie ustępuje żadnej strony, a uwagi przyjmowane są agresją!

Comments are closed.